Om bruddet: - Jeg grein og grein
Kronprinsesse Mette-Marit var slett ikke sikker på at hun kunne bli Haakons kjæreste.
(SIDE2:) At kronprinsparet gikk noen runder før de fant ut at de måtte satse på hverandre, er kjent. Men at de to en periode gikk fra hverandre før samboerskapet og forlovelsen, har de ikke snakket om.
Torsdag lettet kronprinsesse Mette-Marit på sløret under intervjuet med Thomas Numme og Harald Rønneberg på TV 2.
Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå
- Hadde jo et barn
Kronprinsparet inviterte programlederne til Dvergsøya i Kristiansand etter nøye overveiinger, spesielt etter 22. juli. Der fikk TV-seerne et innblikk i hvordan kronprinsfamilien tilbringer sommerferien, og både terrorangrepene, følgene etterpå, det 10 år lange ekteskapet og utfordringene og gledene kronprinsparet finner hos hverandre sto på samtalekortet.
At Mette-Marit Tjessem Høiby slet med å takle oppmerksomheten fra et enormt medieoppbud fra både inn- og utland da hun møtte kronprins Haakon, er ingen hemmelighet. Samtidig var det jo også det faktum at han ikke var en vanlig mann.
Det var ikke bare-bare for en alenemor å vite hva som var best.
- Det var en helt uvirkelig situasjon. Jeg hadde jo et barn, fortalte hun Harald Rønneberg. I en periode mente begge at et forhold ble for vanskelig.
- Det var som tatt ut av en romantisk film. Jeg gikk i gatene i Oslo i regnet, og grein og grein, sa Mette-Marit i TV-intervjuet.
- Ualminnelig
Kronprins Haakon sa tidlig at han så kvaliteter i Mette-Marit som kanskje ingen andre så på det tidspunktet. Etter hvert har kronprinsessen også fått vise dem fram for andre.
Kong Harald trakk fram i sin tale under bryllupet for 10 år siden at han hadde lest at Mette-Marit var en alminnelig jente som hadde fått prinsen.
- Men du er ikke alminnelig, sa kongen til sin nybakte svigerdatter. - Ikke minst er du ualminnelig forelsket i Haakon!
At kronprinsparet er gode samtalepartnere, har flere understreket. Også kong Harald som i sin tale til brudeparet sa at han håpet de ville finne tid til å fortsette samtalene de var så glad i.
Gudstjeneste og gallamiddag
Kronprinsparet valgte torsdag ettermiddag å feire sin bryllupsdag med festgudstjeneste. Der var hele den kongelige familie, inkludert prinsesse Märtha Louise og Ari Behn og prinsesse Astrid fru Ferner og Johan Ferner til stede.
Fra Sverige kom kronprinsesse Victoria og prins Daniel, mens det danske kronprinsparet måtte melde avbud på grunn av plikter i hjemlandet.
Rett etter gudstjeneste feiret paret videre med konsert på Universitetsplassen i anledning relanseringen av sitt humanitære fond. De ønsker nå å satse mer på ungdomsarbeid her til lands.
Deretter var det gallamiddag på Slottet med både venner fra inn- og utland, politikere og andre inviterte.