Oljefondet brukes til motorveibygging i Tyskland

... mens i I Norge betaler bilistene tre ganger så høy rente når de betaler bompenger.

Publisert

Ifølge Teknisk Ukeblad låner Oljefondet enorme summer penger til den tyske stat, som i stor grad brukes til utbygging av motorveier.

Utlånet er for tiden på rundt 61 milliarder kroner, til en rente på 1,8 prosent.

Til sammenligning beregner norske myndigheter en rente på 6,5 prosent når norske bompengeprosjekter settes opp.

Resultatet er at bilistene ofte betar mer enn hele totalkostnaden for veiprosjekter, selv om de bare skal betale rundt halvparten.

Les også: - Det er ufattelig og unødvendig dyrt

– Bompengeselskapene, som finansierer veiprosjektene, har i dag betingelser som gjør at de kunne ha finansiert prosjektene med de gunstigste betingelsene som kan oppnås i Norge i dag. Men fordi myndighetene sier at det ikke skal være noen risiko forbundet med finansieringen, tvinges man til unødvendig høye rentekostnader. Det som Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet legger til grunn i stortingsproposisjonene, er en rentebinding på cirka 6,5 prosent, sier samferdselspolitisk talsmann i Høyre, Øyvind Halleraker, til Teknisk Ukeblad.

Professor i økonomi ved Tallinn University of Technology, norske Erik S. Reinert, sier til TU at det er på tide at norske myndigheter begynner å se på veibygging på en helt annen måte.

– Vi blir fortalt at alt som ikke er investeringer i finansmarkeder i utlandet, er bruk eller forbruk. Men når vi bygger veier og annen infrastruktur, er det ikke bruk, men investering. Når Oljefondet godtar en så lav avkastning som 1,8 prosent på tysk infrastruktur, er det absurd å kreve over tre ganger så høy avkastning på norske veier. Faktum er at investeringer i infrastruktur skaper deflasjon i stedet for inflasjon, fordi det skaper produktivitetsøkninger i økonomien som igjen gir lavere kostnader og priser.