- Netflix skal få tøff konkurranse

Konkurrentene ønsker streamingtjenesten velkommen.

Publisert

Selv om det lenge har gått rykter om at Netflix skulle lanseres i Norden ble det onsdag morgen bekreftet. De norske distributørene ønsker streamingtjenesten velkommen.

Les også: Filmgigant kommer til Norge

– Det er ingen bombe at Netflix lanserer i Norge i løpet av inneværende år. Det hadde vi regnet med, basert på tidligere uttalelser fra Netflix, skriver Christian Birkeland, administrerende direktør i RiksTV i en e-post til NA24 Propaganda.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Ikke redd
– Vi går ikke rundt og er redde for nye og eksisterende konkurrenter. Konkurranse er noe positivt – og konkurranse er viktig for å realisere markeder som fungerer. Sånn sett er det bare å ønske Netflix velkommen til Norge, skriver Birkeland.

– Men Netflix vil ikke bli alene om å satse på TV over nettet. Snart kommer også RiksTV med en kombinasjonsløsning, opplyser Birkeland.

– Netflix skal få tøff konkurranse
– Men Netflix skal få tøff konkurranse her til lands, både fra oss i RiksTV og fra andre distributører. Det handler om å ha de beste tjenestene til den riktige prisen. Vi i RiksTV har lyktes med mye de siste årene – og vi kan vel si at RiksTV er vekstvinneren basert på økning i antall abonnenter og omsetning, mener Birkeland.

– Jeg vil nødig avsløre for mange nyheter fra RiksTV denne høsten. Men det er helt klart at vi kommer med en storsatsing med hybridbokser som gjør sitt til at man kan få internett-TV og TV fra det digitale bakkenett. Dermed smelter nett og bakkenett sammen – for forbrukeren. Dette vil gi mange spennende og nye muligheter – som vi vil komme nærmere tilbake til, opplyser Birkeland i e-posten.

Ønsker Netflix velkommen
– Det finnes allerede en rekke selskaper som tilbyr dette i Norge. Dette blir bare en ekstra konkurrent, sier Øyvind Husby, direktør for samfunnskontakt i Get til NA24 Propaganda.

– Vi har ellers opplevd en fantastisk utvikling på vår egen tjeneste, og har hatt en vekst på over 80 prosent hittil i år, opplyser Husby.

Mange tjenester tilgjengelig
– Vi ønsker Netfilx velkommen til Norge, og bruker Netflix og alle de andre konkurrentene (Apple, Voddler, Comoyo, PS3, Xbox) som motivasjon for å lage en enda bedre tjeneste med bedre brukeropplevelse og bedre innhold enn det konkurrerende tjenester har, legger Husby til.

Get utvidet klikkefilm mandag tilbudet, Get filmleie, til også å omfatte et stort antall serier. Nå kan Gets kunder blant annet se Lilyhammer, Dag eller Broen – kun med et trykk på fjernkontrollen.

Påvirker ikke Altibox
– At Netflix kommer til Norge vil ikke påvirke vår videre strategi, som er å hele tiden levere et så godt tv-produkt som mulig til våre kunder. Trendene nå er at kundene ønsker å se det de vil når og hvor de vil, noe som Netflix i og for seg også er et tegn på, og vi utvikler våre tjenester med kundens behov i bakhodet uavhengig av hva andre leverandører foretar seg, sier Espen Schiager, Kommunikasjonsrådgiver i Altibox til NA24 Propaganda.

Hvordan møter dere konkurransen?

– Vi har en svært god filmleietjeneste, som nå med Altibox Chill også har blitt utvidet til flater utenfor hjemmets tv-skjerm. Når det er sagt vil ikke Netflix eller noe annet endre medievanene for det gjennomsnittlige norske forbruker radikalt over natten, og lineære tv-sendinger vil fortsette å spille en viktig rolle i lang tid framover. Dette har vi tatt høyde for, med en komplett tv-pakke samt muligheten til å se lineære tv-sendinger på mobil, datamaskin og nettbrett, sier Schiager.

– Lineært TV står veldig fjellstøtt i Norge
– Vi ønsker Netflix velkommen til Norge, sier informasjonsdirektør i Canal Digital, Kenneth Tjønndal Pettersen til NA24 Propaganda.

– I Canal Digital GO, som er vår digitale underholdningsportal, tilbyr vi i dag rundt 2500 leiefilmer fra de største filmstudioene i Hollywood samt filmer og serier fra en rekke tv-stasjoner. Basert på hvordan markedet utvikler seg og hva kundene våre ønsker seg så bygger løpende ut denne innholdstjenesten. Det siste tilbudet våre kunder kan se på GO er den norske Tippeligaen og nettopp lokalt innhold av god kvalitet tror vi er viktig fremover, forteller Pettersen.

– Alle aktører må skjerpe seg
Pettersen sier at lineært TV står fjellstøtt i Norge og legger til at årets sommer-OL på NRK knuste for eksempel seerrekordene fra Beijing i 2008 og Aten i 2004.

– Vi synes det er viktig at vårt on-demand tilbud støtter opp under og beriker det lineære tv-tilbudet. I løpet av neste halvår vil vi lansere flere nye og spennende innholdstjenester på GO. Disse lanseringene hadde kommet helt uavhengig av Netflix, samtidig som det er slik flere konkurrenter bidrar til fokus, nyskapning og økt interesse og alle aktører må skjerpe seg – og det er en konkurransesituasjon som kundene vinner på, sier Pettersen.