Nå slipper du å vente på dette

Slik blir norske HBO.

Publisert

STOCKHOLM/(Side2): Under et pressemøte i Stockholm torsdag annonserte den amerikanske TV-giganten HBO at de vil lansere sine tjenester på det norske markedet i midten av oktober.

Selskapet som står bak storsuksesser som «Boardwalk Empire», «Sopranos», «Games of Thrones» og «True Blood» vil med dette gjøre TV-serienes ferskeste episoder tilgjengelig kun timer etter at de er sendt på lufta i USA - noe som utvilsomt er til stor glede for mange TV-seere rundt om i landet.

- Se hvor veien går
Dette kan imidlertid ikke være gode nyheter for aktører som har kjøpt inn HBO-serier til det norske markedet, men storkanalen avviser at det vil bli noen konflikter i kjølvannet av at de nå gjør storinnrykk i Norden.

- De andre kanalene er fullstendig klar over hva vil holder på med, og vi har et eksisterende partnerskap med blant annet Canal + (nå C More red.anm.) og vi jobber gjerne med dem i årene som kommer. Og så får vi ser hvor veien går etter dette, sier Simon Sutton, HBOs internasjonale distribusjonsdirektør, til Side2.

C More har i en årrekke tilbudt sine TV-seere storproduksjoner fra den amerikanske TV-giganten, noe HBO mener de også kan gjøre i fremtiden - men det blir da altså nesten ett år etter at opphavskanalen selv har sendt serien i Norge.

- De kan vise nye serier, og det er de også velkomne til å gjøre. Vi har ni måneders eksklusivitet før seriene kan gå på offentlige kanaler. Det eneste er at vi er de eneste som kan vise de aller siste episodene så vel som tidligere episoder, sier Hervé Payan, administrerende direktør i HBO Nordic, til Side2.

- Hastighet er essensielt for oss
Det å gjøre gamle episoder tilgjengelig for gjennomsyn er utvilsomt en viktig brikke i HBOs strategi, og TV-giganten understreker at publikum i dagens samfunn er villige til å benke seg foran TV-skjermen i timevis med et ønske om å konsumere større bolker av hvert program.

Ferskvaretilbudet er allikevel det som ser ut til å få mest oppmerksomhet under pressemøte.

- De nye episodene blir tilgjengelige få timer etter premieren i USA. Hastighet er essensielt for oss, sier Payan.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Norden er et attraktivt marked
HBO Nordic vil foruten å tilbys som en tradisjonell tv-kanal også gjøres tilgjengelig på andre plattformer. For første gang i HBOs historie gjøres også seriene tilgjengelig på internett, hvor interesserte kan abonnere på selskapets tjenester til en pris som vil ligge under 73 kroner.

- Norden er et attraktivt marked. Folk i Norden har tradisjonelt sett likt våre serier og både liker og kjenner til merkenavnet HBO. De vet og forstår hva det betyr. Når man ser på Europa er dette den mest attraktive regionen å lansere nye tjenester i fordi økonomien er relativt sterkere enn de andres. Kombinasjonen av disse tingene betyr at dette er et bra marked, sier Sutton.

- Sterk driver til piratkopiering
Ved å jobbe mot å sende de ferskeste episodene kort tid etter USA-premieren og ved å gjøre både gamle og nye episoder tilgjengelige på ulike plattformer, tror HBO at de vil få bukt på noen av problemene tilknyttet privatkopiering og ulovlig nedlasting over internett.

- Det at seriene ikke er tilgjengelige er en sterk driver til piratkopiering, sier Payan.

Nå som episoder fra de populære TV-seriene blir tilgjengelig kun timer etter de er sendt på lufta i USA vil ifølge kanalen endre medievanene til en del av deres fans.

- Noen vil drive med piratkopiering som en del av sin kultur og på av den aldersgruppen de er i. Men 60 prosent av de som piratkopierer er villige til å betale, sier Payan.

Retter seg mot de unge og urbane
Segmentet selskapet retter seg mot er menn og kvinner i alderen 15 til 44 år, fra urbane strøk og som er villig e til å betale for TV-innhold. Ifølge HBO selv utgjør dette en gruppe på fem millioner mennesker.

Hvor stor markedsandel de sikter seg mot ønsker de ikke å uttale seg om, og avviser samtidig at Netflix, som snart lanseres i Norge, en aktør de anser som en konkurrent.

- De kan gjerne konkurrer med oss, ler Payan.