Nå kommer Netflix til Norge

Endelig er den etterspurte film- og videotjenesten her.

Publisert

Den enormt populære film- og videotjenesten Netflix bekrefter at de kommer til Norge. Endelig dato for når tjenesten vil bli lansert er ikke satt, men ifølge en pressemelding fra Netflix' pressekontakt i Norge, Henning Sverdrup, vil det bli i slutten av 2012.

Netflix er en abonnementstjeneste som har hatt stor suksess i USA. Konseptet går ut på å tilby et stort utvalg av filmer og TV-serier som streames for et fast, lavt månedlig beløp. Brukeren får full frihet til se hva man ønsker, når man ønsker det.

Hva prisen vil bli i Norge vites ikke, men i USA koster et streamingabonnement 7,99 dollar i måneden, rundt 48 norske kroner etter dagens kurs.

I USA har Netflix bygget opp en enorm innholdsdatabase av film og TV-serier. Rettighetsmarkedet i Norge er imidlertid svært mye mer kompleks enn i USA, og det er grunn til å stille spørsmål ved hvorvidt Netflix i Norge vil kunne skilte med det samme utvalget.

Norske Apple TV-brukere vil for eksempel oppleve stor forskjell mellom innholdet på iTunes i Norge sammenlignet med USA.

- Jeg kan ikke kommentere noe utover pressemeldingen. Alt er veldig hemmelig nå, sier Sverdrup i en kort kommentar til Side3.

Slipper å «lure» Netflix

Netflix har streamet tusenvis av timer med underholdning til millioner av amerikanere siden 2007. I 2011 hadde tjenesten over 23 millioner brukere i USA.

Abonnementtjenesten har senere blitt lansert i Canada, Storbritannia og Sør-Amerika med stor suksess.

Netflix har i teorien vært utilgjengelig for norske brukere, men mange har ved hjelp av diverse programmer, endret IP-adressen på maskinen, og dermed «lurt» Netflix til å tro at de befinner seg i USA. Nå ser det ut som man ikke trenger å gjøre dette lenger.

Abonnementet kan brukes på en rekke enheter med internettkobling som PC, Mac, spillkonsoller, smarttelefoner og nettbrett. Mange av filmene og TV-seriene er å finne i HD.

I samtaler med NRK

I juni avslørte Kampanje at både NRK og TV 2 var i samtaler med det amerikanske selskapet. NRKs nettsjef Sindre Østgård var ikke avvisende ovenfor et samarbeid med streamingaktøren.

– Vi har hatt et møte med Netflix. De er interessert i å snakke med alle som har innhold de kan bruke for å bygge opp katalogen. Vi er en del av det markedet, sa Østgård den gang.

Netflix vil møte konkurranse i Norge. Både Viasat, Altibox og Canal Digital er allerede godt i gang med streamingtjenester. Pris og utvalg vil være avgjørende for konkurransebildet, og Netflix' suksess.

Personer som er interesserte i å bli Netflix-brukere i Norge kan gå inn på www.netflix.no og takke ja til å motta en e-postvarsling når Netflix blir lansert. Flere opplysninger om tjenesten, som for eksempel pris, innhold og kompatible enheter, blir annonsert nærmere lanseringsdatoen.