Voksne Kids

De skrev et av de viktigste kapitlene i norsk rockehistorie, og samtidig et av de korteste.

Publisert

(Side2): En januarmorgen 1980 sitter Torstein Flakne og Dag Ingebrigtsen på gutterommet og snekrer «Forelska i lærer’n» på en halvtime.

Som om det var i går
Kort tid senere blir The Kids plukka opp av majorselskapet CBS, og da debutplata «Norske Jenter» kommer ut i august selger den 100.000 eks. i løpet av tre måneder.

- Det er jo litt pussig. Det er 27 år siden, men da vi begynte å øve i januar var det akkurat som om vi hadde vært ute og tatt en røyk og kom inn på øvingslokalet igjen, sier gitarist Torstein Flakne.

Gutta er aktuelle med samleskiva «Hits fra Kids», og minnes da ungdommen ikke kunne få nok av dem.

Side2 tok en titt på skiva: Reprise på landeplagene

Måtte spyles vekk
I resten av verden var det Olivia Newton Johns «Xanadu» som toppet hitlistene. «Grease»-stjernen hadde høyeste prioritet fra CBS, men i Norge ville platekjøperne det annerledes.

- De høye herrer fra New York og London tok turen over for å se hva i all verden det var som foregikk her, og den dagen hadde vi tilfeldigvis konsert i Bergen. Dit kom dem og fikk oppleve en fullstappa sal med gærne bergensere med nybleika hår og bannere og plakater. Da konserten var ferdig og vi dro på hotellet, fikk vi beskjed om at vi måtte opp på balkongen og vinke. Og der ute er det et folkehav som stormer hotellet slik at de må tilkalle brannvesenet for å spyle dem vekk. Det hadde ikke pampene sett siden The Beatles, forteller vokalist Dag Ingebrigtsen.

Levde oppå hverandre
Så The Kids fikk holde på. De gjør 44 konserter på 48 dager, og oppfølgeren «Sønner av Norge» kommer allerede året etter. Men gutta begynner å merke kjøret.

- To år når du er 20, det er vel det samme som ti år når du er 35, sier Flakne filosofisk, og fortsetter.

- Vi hadde ikke akkurat behov for å besøke hverandre hver dag, for å si det sånn. I tillegg kom jo militæret. Men vi så ikke på bruddet som noe alvorlig.

Tryglet om gjenforening
Det gjorde imidlertid fansen. Helt siden punktum ble satt i 1982 har det blitt skreket etter comeback.

- Det er jo slik at vi har holdt på og hatt suksess med andre prosjekter etter The Kids, særlig Torstein med Stage Dolls og jeg med TNT, sier Dag Ingebrigtsen.

- Men uansett hvordan det har gått så har alle festivaler og arrangører gått ned på kne og bedt «vær så snill, kan dere ikke samles igjen og komme hit og spille. Det er vår største drøm». Det har vi nå tatt til etterretning.

- Foreløpig føles det faktisk helt ok, skyter Flakne inn.

Turné
- Vi har jo vært samlet i et halvt års tid nå. Øvd og øvd og øvd. Og planlagt. Og det har gått veldig bra, det. Har ikke vært noe slossing eller surmulig eller skriking.

- Blitt noen vannblemmer på trommeslageren, det er vel det eneste, sier Ingebrigtsen.

«Hits fra Kids» er i salg fra mandag, og norgesturneen starter 18. mai på Royal Garden i Trondheim og avsluttes 20. september på Rockefeller i Oslo.

Se flere bilder av The Kids nederst i artikkelen