- Utlendinger synes vi er rare

Ando Woltman i King Midas mener norske festivaler bør klare seg selv.

Publisert

(ØYA/SIDE2): I år ga King Midas ut sitt sjette album, «Sorry», til svært gode kritikker. Lørdag kveld spiller de på Øyafestivalens største scene. Oslo-bandet har holdt det gående blant Norges fremste rockere siden 1994.

Rockeklubbene sliter
De har således fulgt den store oppblomstringen av norske festivaler på nært hold. Frontmann Ando Woltman innrømmer at han ikke er ubetinget begeistret for «mangfoldet».

- Som artist er det jo positivt. Man får vist seg fram for mange publikummere, og for lommeboka er det jo en fordel. Men på en annen side ser jeg jo at det ikke alltid er like gøy å være på en festival som er litt sånn halvlunka. Som publikummer ville jeg kanskje ikke valgt å gå på ALLE festivalene jeg har vært på rundt om i Norge, for å si det sånn. Og så merker man jo resten av året på rockeklubbene rundt om i Norge, som jo er de viktigste aktørene for å danne rocke- og musikkmiljøer i forskjellige byer, at de sliter. Det er en veldig negativ konsekvens av at det er så mye festivaler.

Urettferdig
I sommer har debatten rundt knutepunktstatus nådd nye høyder. Årsaken er at kulturminister Trond Giske til høsten skal avgjøre hvilken rockefestival som fortjener hans gunst.

Les også:Øya kan bli knutepunkt

Festivaler med knutepunktstatusen har en helt egen post på statsbudsjettet og får årlig faste bevillinger i millionklassen. Nylig ble Notodden Bluesfestival tildelt den ærefulle tittel. Det gir festivalsjef Jostein Forsberg 2,5 millioner statskroner ekstra å rute med. Andre festivaler får kanskje noen hundre tusen fra Kulturrådet, hvis de er heldige.

- Jeg er rockestjerne, ikke politiker. Men at noen skal få mer enn andre? Sosialdemokraten i meg sier at det blir litt urettferdig, erklærer Woltman.

Merkelig
Paradoksalt nok er det nettopp sosialdemokratiske prinsipper som ligger til grunn for knutepunktstatusen. Men enkelte kritiske røster har pekt på at det kanskje ikke vil være helt riktig å støtte virksomheter hvor enkelte eiere får hente ut millioner i personlig utbytte.

- Det er jo fint at staten deltar og vil bidra med penger til musikk, men på en annen side synes folk i utlandet at det er jævla rart. «Hæ, får dere penger av staten?», liksom. De fleste festivalene jeg har vært på har vært gjennomkommersielle med store aktører i ryggen, så det er kanskje litt merkelig at de skal få så mye penger i Norge.

Quart ute
Giskes kandidater til knutepunktgarantien er Øya, Hove, by: Larm, Storås og Quart. Woltman tror sistnevnte har utspilt sin rolle. Ikke bare på bakgrunn av økonomisk rot, men også av kvalitetsmessige årsaker.

- Quarten har vel alltid vært litt sånn at det var dit man dro i mangel av bedre alternativer. Når både Øya og Hove har blitt såpass store og bra er vel Quart kanskje noe mindre tiltrekkende for folk som ønsker festivalfølelsen og mer alternativ musikkprofil. Quart ble fort litt sånn rikmannsfestival. Jeg har spilt der tre eller fire ganger og det har alltid vært gøy, men det er ikke en festival jeg ville dratt på selv.

- Har du noen personlig favoritt?

- Vi spilte på Hovefestialen i år, og det var en vanvittig kul festival, synes jeg. Vi fikk ikke vært der alle dagene, men jeg synes de hadde et meget bra program og det virket som en bra greie, til tross for regnet. Men selvfølgelig er Øyafestivalen spesiell for oss siden vi er et Oslo-band. Det er alltid gøy å spille på hjemmebane.

- Andre, litt mindre kjente?

- Ja, Skral Festival i Grimstad var kjempekul. Et skikkelig høydepunkt. Vi spilte på en sandstrand for folk som gikk helt bananas! Det var en utrolig opplevelse. Så Quart må passe seg skikkelig nå hvis de ikke skal bli nummer tre - bare på Sørlandet.

King Midas spiller på Øyafestivalens hovedscene kl. 20:15 i dag.

Mer om Øya: