Utagerende Reiersrud

Etter et svært turbulent år der konkursfaren har vært reell, kom endelig Vossajazz i gang igjen. Knut Reiersrud sørga for at det skjedde med et brak.

Publisert

(SIDE2): De siste par tiåra har bluesikonet Knut Reiersrud vist folk over store deler av kloden at han er en musikant bortimot uten grenser.

Med sitt nye superband med Rune Arnesen (Nils Petter Molvær) på trommer, Mathias Eick (Jaga Jazzist) på trompet, Nikolai Eilertsen (Big Bang) på elbass, Bjørn Holm på gitar og vokal, Lars Horntveth (Jaga Jazzist) på barytonsaksofon og bassklarinett, Miki N’Doye på perkusjon og David Wallumrød på tangenter samt sjefen sjøl på allehånde gitarer, piano og vokal, så ga de forhåpentligvis Vossajazz det startskuddet og den vitamininnsprøytinga festivalen så sårt trenger.

Her fikk vi alt fra afrikanske toneganger, via ganske så straight blues, boogie, rock og nesten antydninger til frijazz (!). Alt gjort med Reiersruds utadvendthet som på en slik god dag er intet mindre enn smittende.

Det var et trøkk, en energi - med blodet strømmende fra panna etter et ublidt møte med mikrofonen - og en virtuositet som gjør Knut Reiersrud til en musikant i den ypperste verdensklasse innenfor sin sjanger – sjangeren Knut Reiersrud.

Den franske bassisten Henri Texier er en skikkelig veteran i europeisk toppjazz. Allerede på slutten av 60-tallet spilte han i Phil Woods’ European Rhythm Machine og til Voss kom han med sitt band Strada Sextet. Vi fikk være med på ei reise i moderne jazz der ensemble spillet satt som ei kule i et melodisk, men fra tid til annen også ganske fritt landskap. Franske musikanter hører vi altfor lite her hjemme og solister som spesielt barytonsaksofonisten Francois Corneloup og gitaristen Manu Codjia, viste oss at kvaliteten ligger på et skyhøyt nivå. Tøff, original og livsbejaende musikk fra en fortsatt svært så oppegående veteran.

Kvelden for vår del ble avsluttet sammen med Jon Balkes Batagraf med den nederlandske vokalkunstneren Jaap Blonk som gjest. Tangentvirtuous Balke har blant venner alltid blitt kalt PerkusJon og med dette bandet bestående av Kenneth Ekornes, Helge Andreas Norbakken og Harald Skullerud på perkusjon – og ingen andre bortsett fra sjefen på tangenter og perkusJon – får han levd ut «alle» sine drømmer. Musikken er heftig, groovy, original og til dels stramt arrangert, men selvsagt med masse rom for individuelle ekskursjoner.

Jaap Blonk er en fri ånd som er i stand til å få frem nesten alt via sin stemme og sin kropp og smilet sitter nødvendigvis løst når den originale nederlenderen slipper tøylene. Han bidro også på et spennende vis via sin laptop der han manipulerte lyd som fargela det allerede fargerike uttrykket til Batagraf.

Så er det å håpe at smilet publikum gikk ut i natten med fra Jon Balkes Batagraf-konsert er symptomatisk for Vossajazz i dagene og årene som kommer.

Les flere musikkanmeldelser her.