- Umulig å avskilte oss

De har forsøkt iherdig, men Trang Fødsel har innsett at de rett og slett ikke lykkes i å legge ned.

Publisert

(ETTERSTAD KOLONIHAGE/SIDE2:) I 2000 la Trang Fødsel inn årene. De hadde sunget om sin «Drømmedame» og var lei trynet av seg selv og hverandre. De etablerte seg, fikk barn og jobbet med egne prosjekter.

Så kom SonyBMG og tilbød dem en best of-samling - men kanskje kunne de også skrive et par nye låter?

- Sinnsykt godt betalt
Siden den gangen har «Fredag» rullet på Nitimen hver fredag siden 2005, et bevis på at nye låter fra gruppa ble omfavnet av fansen. Så hvorfor gi seg da?

- Vi fant ut i 2005 at vi likevel hadde det ganske gøy, sier låtskriver og vokalist Hans Petter Aaserud.

- Og så fikk vi sinnsykt godt betalt, sier Tord Riiser, ikke uten et smil om munnen.

- Klart vi måtte sette oss ned og spørre oss hva dette innebærer, sier Jørund Samuelsen. For til uka er det altså klart for «Hammock», en helt ny skive fra bandet som ble stiftet i studiedagene i Bergen. Den gangen sang de om livet der og da. Nå, med familier og unger, er det altså livet i hammocken i hagen som skal beskrives.

- I 2000 var vi lei av å reise rundt, bo på hotell og aldri spise hjemme. Nå gleder vi oss til guttetur, og spise ute på restaurant - hver dag, sier Hans Petter.

Gravd i seg selv
Låtene til Trang Fødsel har alltid vært relatert til dem selv eller hva folk de kjenner har opplevd. De sier at om ikke annet så dreier livet seg nå litt mer om planlegging. Det skal litt til å samle fem musikere som alle bedriver sitt. «Hammock» er blitt til fra jul og til nå.

Men Hans Petter avslører at det ikke alltid har vært gruende lange prosesser bak alle låtene.

- Jeg husker vi stresset fælt i Bergen for å bli ferdig med «Hippie» fordi vi ville se «Baywatch», skratter han. Nå er det mest barn i plaskebasseng det går i.

- Det er jo egentlig sju år siden vi slutta. Og det å oppleve at Trang Fødsel og musikken i den tiden har levd sitt eget liv, er jo et privilegium, sier de. Dessuten har de fått snakket skikkelig om ting, og de er ikke lenger så redd for å gå inn i litt sårere sider av seg selv når de nå skriver tekster.

- Trang Fødsel er det vennlige bandet, men vi hadde ikke truffet så mange om vi ikke hadde hatt tekster som rørte, sier de.