Tøff og original engelsk jazz
Her om dagen stifta vi bekjentskap med det hippe engelske bandet Acoustic Ladyland. Noen av de samme folka dukker også opp i Polar Bear – i andre roller.
Polar Bear
Held on the Tips of Fingers
Babel/MusikkLosen
Rundt musikerkollektivet F-IRE i London har det skjedd veldig mye spennende på jazzfronten og i tilliggende grenseland de seineste åra. På Vossajazz i år fikk mange møte bandet Acoustic Ladyland som stammer derfra og CD-en Last Chance Disco fortalte oss om et ungt kollektiv med mye eget på gang.
I spissen for Acoustic Ladyland står tenorsaksofonisten Pete Wareham og med seg på trommer har han Sebastian Rochford. De er begge med i Polar Bear også, men her er det Rochford – fra Aberdeen i Skotland – som er føringsoffiser, bandleder og komponist.
Som med Acoustic Ladyland så er ikke Polar Bear spesielt opptatt av musikalske båser. I tillegg til de to nevnte består bandet av Tom Herbert på bass – også han fra Acoustic Ladyland, Leafcutter John som – akkurat – Leafcutter John (spør meg ikke hva det er) og Mark Lockheart på tenorsaksofon. Til sammen øser de fordomsfritt av alle mulige slags kilder fra punk til frijazz, men det melodiske aspektet og groovene er hele tida viktig.
Det er masse interaktivitet og kollektive prosesser i dette bandet. Saksofonistene spiller ofte kor samtidig og spiller både mot og med hverandre – dette gir bandet et ganske så spesielt sound og trøkk. Når det er sagt så tør Polar Bear å tan helt ned også, låta The King of Aberdeen er for eksempel ei nydelig ballade.
Først Acoustic Ladyland og nå Polar Bear, som skal spille på Nattjazz i Bergen i løpet av noen dager, forteller oss at det skjer masse spennende på jazzområdet også borte på fotballøya.