Tilbake på toppen

Beate S. Lech i spissen for Beady Belle forteller oss nok en gang at vi snakker om et band i verdensklasse.

Publisert

Beady Belle
Cricklewood Broadway
Jazzland Recordings/Universal

Beady Belle har eksistert siden 1999 og med “Cricklewood Broadway” kommer de til oss med sin sjette cd. Helt siden starten har perkusjonisten Erik Holm, vokalisten Beate S. Lech og bassisten Marius Reksjø tatt oss med til høyst personlige steder og det fortsetter de heldigvis med her også.

Denne gangen er utgangspunktet ganske så spesielt: Sidsel Endresen anbefalte romanen «Hvite tenner» av Zadie Smith til Lech og boka, som har blitt kåra til en av de 100 beste engelskspråklige romanene mellom 1923 og 2005, gjorde så enormt inntrykk på Lech at alle tekstene utelukkende er basert på skikkelser og hendelser derfra. Lech har også skrevet all musikken mens arrangementene er kollektivt unnfanga av alle tre pluss tangentmann David Wallumrød som er hjertelig til stede hele veien. Ellers får de også litt hjelp fra Torun Eriksen på vokal.

Beady Belle har ønska å invitere oss inn i et minimalistisk, dogmatisk og vakkert musikalsk landskap der gamle, rustne trommemaskiner og analoge keyboards går opp i en større enhet sammen med en veldig nær vokal, elbass og trommer.

Beate S. Lech skriver jævli fine låter og låter som «Song for Irie», «Poppy Burt-Jones» og sterkt Prince-inspirerte «Half-Truth» kan gjerne bli hitlåter for meg! Her er det store doser soul, funk, pop og jazz miksa på et vis som kun Beady Belle gjør på denne kloden.

I 2005 kom den engelske jazzpop-stjerna Jamie Cullum stormende inn i garderoben til Beady Belle etter en konsert i London og hevda han var bandets aller største fan. Vi skjønner han godt og tilhengerskaren blir ikke mindre etter at «Cricklewood Broadway» har tatt turen verden rundt.

Beate S. Lech synger som en gudinne – uten at jeg vet det minste om hvordan de synger. Hun har en klarhet, styrke og utstråling i stemma og foredraget sitt som er unik og det er bare å slå fast at en sterk kandidat til årets skive i en eller annen kategori allerede har presentert seg.

Denne saken ble første gang publisert 15/01 2013.

Les også