The Doors til Bergen
Robby Krieger og Ray Manzarek feirer gruppens 40-års jubileum i Grieghallen 24. juni.
(iBergen.no) : Konserten i Bergen blir gruppens eneste spillejobb i Norge i denne omgang. Gruppen, som av juridiske årsaker nå kaller seg Riders On The Storm, spiller klassikere som «Break On Through», «Light My Fire», «Alabama Song (Whiskey Bar)» og «LA Woman», og fikk strålende kritikker da de spilte i Oslo i januar.
Den nye utgaven av The Doors ble dannet i 2002, da under navnet Doors Of The 21st Century, med Cult-vokalist Ian Astbury på vokal Men ikke uten bråk. Trommis John Densmore var ikke med, og hevdet senere at han aldri var blitt invitert til å være med bandet – noe Krieger og Manzarek bestrider.
Sammen med Jim Morrisons etterlatte fikk Densmore i 2005 en rettslig kjennelse som forbyr Krieger og Manzarek å bruke navnet «The Doors» i noen form. Bandet gikk i en kort periode under navnet D21C, før de tok sitt nåværende navn.
I februar i år forlot Astbury gruppen, og de to gamle Doors-kompisene har nå hyret inn en kar ved navn Brett Scallions som ny vocalist. Nykommeren var tidligere frontfigur i bandet Fuel.
– Han har en fantastisk stemme og masse karisma, hevder Manzarek.
Samtidig presiserer Krieger at ingen, verken Astbury eller Scallions, noen gang kan erstatte Jim Morrison.
– Dette prosjektet har aldri handlet om det. Det er snakk om å føre videre det vi skapte sammen med Jim, sier Krieger.
Billetter til konserten blir lagt ut for salg i dag, tirsdag, klokken 09.00 på Billettservice, Apollon, Grieghallens billettkontor og på bergenlive.no.
Les flere nyheter på www.iBergen.no