Svindyr klassisk musikk

1800 kroner koster det å høre Wiener-filharmonien i Konserthuset.

Publisert

(SIDE2): I februar kommer den verdensberømte Wiener-filharmonien til Oslo. Og billett-prisene er ikke akkurat noe for fattig-folk kunne TV2 nyhetene melde torsdag kveld.

- Vi skammer oss
1800 kroner er prisen for å komme inn i Konserthuset, og direktør for Konserthuset, Knut Vigar Hansen, mener dette er «det det koster» hvis det skal være mulig å få filharmonien til Norge.

- Vi skammer oss litt over at vi må ta så høye billettpriser. Men skal vi få det til, må det være sånn. Vi får ingen offentlige tilskudd. Derfor må kostnaden fordeles på publikum, sier han til TV2 Nyhetene.

- Kvalmt og vulgært
Redaktør for Magasinet Puls, Arild Rønsen mener det er en uting at konserter har blitt så dyrt.

- Jeg synes det er både kvalmt og vulgært med en slik billettpris. Det er blitt en stor økonomisk belastning for folk flest å kunne komme seg på en konsert, repliserte han.

ANDRE DYRE KONSERTER:José Carreras 1500Også over 1000-lappenNeil YoungSimon & GarfunkleRolling Stones