Spinal Tap til Live Earth

Verdens latterligste rockeband kommer verden til unnsetning.

Publisert

(Side2): 7. juli samles storheter som Red Hot Chili Peppers, Beastie Boys, James Blunt, Genesis, Duran Duran og Madonna i New York, London, Rio, Johannesburg, Tokyo, Shanghai og Sydney for å gjøre folk oppmerksomme på at det er i ferd med å bli i overkant varmt.

Love pump
Live Earth ventes å samle over to milliarder TV-seere verden over, og siste nytt er at verdens største fiktive heavymetal-orkester også har lyst til å være globalt oppvarmingsband.

Liksomdokumentaren «This is Spinal Tap» fra 1984 regnes som alle rockeparodiers mor, og er uten tvil en av tidenes morsomste filmer.

Det er kjernemedlemmene i bandet, Nigel Tufnel, David St Hubbins og Derek Smalls, som har bestemt seg for å gjøre comeback for anledningen og dra fram låter som «Lick My Love Pump» og «When a man lookes like a woman».

- De er ikke veldig opptatt av miljø, men de har hørt om global oppvarming, sier regissør Rob Reiner, som også kommer til å delta på arrangementet som den fiktive dokumentarfilmskaperen Marty DeBergi, skriver den australske avisen Adelaide Now.

- Nigel trodde det var fordi han hadde for mye klær på seg, og at det ville bli kaldere hvis han tok dem av seg, fortsetter Reiner, som også kan meddele at bandet har nytt materiale på gang.

Ny film
15 år etter at Spinal Taps slapp sitt siste album, flatulensinspirerte «Brake Like The Wind», slipper de en ny singel, «Warmer Than Hell», med følgende relevante tekstlinjer:

«The devil went to Devon, it felt like the fourth degree/ He said, Is it hot in here, or is it only me?»

Reiner (dvs. DeBergi) har laget en 15 minutters dokumentar i forbindelse med arrangementet. Den skal vise hva medlemmene driver med for tida.

Vi får vite at Nigel trener opp miniatyrhester til løp, men at han ikke klarer å finne små nok folk til å ri dem, at David skal ha gjort hip hop-produsent av seg og driver en tarmskyllingsklinikk på si, mens Derek er på avvenning for sin internettavhengighet.

Til sommeren samles de uansett igjen, denne gangen på Wembley stadio i London for å bidra med sitt til at verden blir et tryggere sted å bo. Så gjenstår det å se om Spinal Tap klarer å finne en trommeslager til evenementet.

20 stykker har opp gjennom bandets historie omkommet under klassisk absurde rockeomstendigheter, en av dem kvalt av en ukjent persons oppkast, en annen døde i en hageulykke, en tredje tok fyr av seg selv og en fjerde eksploderte bare sånn helt plutselig på scenen.

Og så har du Joe Besser, da, som bare forsvant og som i dag enten er død eller jazzmusiker.