Salmer for ikke-troende

Jeg bryter gjerne sammen og tilstår at jeg aldri har vært noen kirkegjenger av rang – ei heller har salmesang vært min favoritthobby. Likevel gir sangeren Berit Opheim og organisten Sigbjørn Apeland meg en flott opplevelse med sin salmeskatt.

Publisert

Berit Opheim/Sigbjørn Apeland

Den blide sol

NORCD/Musikkoperatørene

Helt siden begynnelsen av 90-tallet har Berit Opheim, som er bosatt på Voss, vært svært sentral som en sanger og musiker som har henta mye inspirasjon fra kveding, norsk folkemusikk, salmer og fra samarbeid med musikere fra en rekke sjangre, blant annet jazz. Derfor var det et spennende og annerledes valg av Vossajazz å hyre Opheim som ansvarlig for bestillingsverket til festivalen 2007. Hvordan det kommer til å låte får vi høre i palmehelga oppe ved Vossevangen.

En ting er i alle fall sikkert: Stemmeprakten til Berit Opheim kommer det ikke til å stå på. Ei vakrere og klarere røyst er nesten ikke mulig å tenke seg. Det er en inderlighet over klangen og uttrykket hennes som er unik – Kirsten Bråten Berg er den eneste her hjemme i alle fall som kan måle seg med Opheim på det feltet.

Her møter vi Opheim i samarbeid med kirkeorganisten Sigbjørn Apeland og det er to usedvanlig gode musikalske venner vi treffer. Det er åpenbart at de to har jobba mye sammen og «kan» hverandre – de utfordrer og utfyller hverandre på et til dels magisk vis.

Repertoaret er i all hovedsak kjente salmer, også for slike som meg, samt to improvisasjoner – alt spilt inn i kirka på Voss. Det er en ro og inderlighet over denne musikken som er sjelden og som alle – troende eller ikke – kan trenge å få påfyll av.