Reeves varmet
Det tok en halvtime før Dianne Reeves kunne melde at «now were warm».
(SIDE2): Derfra og ut viste Reeves oss at hun er en verdig arvtaker etter stilskapere som Ella Fitzgerald og Sarah Vaughan.
Foreløpig har Dianne Reeves fått med seg fire Grammy-priser. Det sier en hel del om hvilken status hun har på hjemmebane i USA. Kongsberg-konserten var også nok en bekreftelse på at hun holder et skyhøyt nivå med sin varme og høyst personlige stemme i en ganske så tradisjonsrik stil.
Etter at hennes utmerkede trio med Gregory Hutchinson på trommer, Peter Martin på piano og Reuben Rogers på bass hadde dratt det hele i gang, tok Reeves virkelig tak i det med en up-tempo versjon av Thad Jones-klassikeren «A Child Is Born».
Her blei det scat-sang på allklapp (!) fra salen og bandet hennes, som hun kalte co-komponister, sørga sammen med Reeves for at dette blei en flott manifestasjon av en solid amerikansk tradisjon. Reeves har ei stor og varm stemme og man tror på det hun har å melde.
Det er ikke prat når hun forteller oss at scena er hennes hellige sted og om det er klassikere som «Once I Loved», McCoy Tyners «You Taught My Heart to Sing» eller Leonard Cohens «Suzanne», så gir hun låtene alltid sitt eget bumerke. Dianne Reeves overrasker vel kanskje ingen – hun gir oss bare en flott pakke med Jazz med stor J. Det holder lenge det.
PS Det eneste minuset på konserten var et par sure toner i flygelet. Slikt holder ikke på storstua til Kongsberg-festivalen – Kongsberghallen.