Raser over BigBang
Folk truer med å droppe Quartfestivalen etter at BigBang ble annonsert som siste headliner.
(Side2) Det har lenge bare stått TBA (to be announced) på topp i programmet til Quartfestivalens siste dag, fredag 6. juli. Nylig kunne Quarten melde at norske BigBang får oppgaven med å avslutte festen.
- Skuffa
Det har satt sinnene i kok på forumet til Quartfestivalens hjemmesider. Mange hadde tydeligvis forventet et stort navn av internasjonalt kaliber, og enkelte synes det er rart at et band som var booket for lenge siden plutselig blir flytta til topps på plakaten.
«LATTERLIG! dette hadde jeg frykta, men trodde ikke på det! Er forferdelig skuffa nå... tror kanskje quarten blir avlyst for min del nå...»
«Serriøst!! Jeg har støttet Quarten gjennom hele den tiden hvor den har blitt slått ned på gang på gang men så kommer dette?? Dere kan ikke være serriøse?? NÅ ble jeg virkelig skuffet!!»
Les alle reaksjonene her (ekstern lenke)
Tradisjon
Konstituert daglig leder og bookingansvarlig Jørgen Skauge reagerer med fatning på tilbakemeldingene og hevder at alt har gått etter planen.
- Vi har alltid sagt at de (BigBang) skulle spille fredagen. Og de ligger på samme sted på plakaten som tidligere. Men vi drev og dealet med et band som skulle ligge under, som selv ville spille sist. Det lot seg ikke gjøre, sier Skauge til Side2.
- Hvorfor tror du folk reagerer så kraftig?
- Det har nok litt med at folk er veldig opptatt av headlinere. Når vi slapp BigBang var det evige lykke på forumet, men når de får tittelen headliner blir det plutselig ikke det lenger. Vi er fullstendig klar over at BigBang ikke er like store som 50 Cent, The Who, Beastie Boys eller Chris Cornell, men skal ikke stikke under en stol at det er et av bandene som selger mest plater i landet. Dessuten handler det om tradisjon for vår del å avslutte festivalen med norske band. Vi gjorde det blant annet med Thomas Dybdal i 2005 og Briskeby i 2001.
- Hva synes du om reaksjonene på forumet?
Fornøyd
- Nei, folk reagerer jo ulikt. Det er jo sånn at mange hadde forventninger om et monsterstort band. Selv om vi avkreftet Metallica, Red Hot Chili Peppers og Rage Against The Machine X antall hundre ganger, er det fortsatt folk som kommer inn og sier at vi burde hatt dem. Men dette handler også om at helheten skal bli bra.
- Hvor fornøyd er du selv med årets program?
- Vi er veldig fornøyd med programmet. Det holder ikke tilbake for noen av de andre festivalene. Vi var i Oslo under musikkfest nettopp og hadde release, og folk der trakk særlig fram Balkan Beat Box, Meshuggah, the Good,the bad and the queen, Cold war kids, Dropkick murphys, Juliette & the licks og The who. Musikksjef i P3, Håkon Moslet gikk jo nylig ut og sa at headlinerne på quart er mye større enn klagene skulle tilsi, og at blant annet 50 cent burde fått mye mer omtale.
- Veldig bra headliner
Håkon Moslet kan skjønne at folk er sure for at BigBang plutselig har blitt hovedattraksjon.
- Dette er nok folk som følger mye med på Quarts nettsider og som forventer en stor attraksjon. Og forventer man Red Hot Chili Peppers, blir nok BigBang en skuffelse, sier han.
Men han mener likevel folk skal være fornøyde med at BigBang spiller på hovedscenen.
- Det er en veldig bra headliner. På sitt beste er de Norges beste liveband. De har erfaring og format til å stå på den store scenen. Det er et band som når bredt fram og er en attraksjon, sier Moslet, og trekker frem at han også synes det er positivt med en norsk headliner.