Rå hiphop-punk
Beastie Boys mistet lyden, bevarte fatningen og endte opp med å disse presidenten.
(Kristiansand/SIDE2:) Eksentriske Beastie Boys fremstår gjerne som utilnærmelige og sære i medienes fremstilling av dem. Men da de gikk på Quartfestivalens største scene tirsdag kveld var de svært humørfylte og spøkefulle.
I det gruppen skulle begynne konserten, forsvant lyden. I en situasjon som hadde ført til galopperende magesår hos andre artister, bevarte Beastie Boys roen, og sto og fleipet med fans på første rad mens de ventet på at lydanlegget skulle komme i orden igjen.
Da det omsider ble lyd eksploderte New Yorks store sønner, som spratt rundt på scenen, kledt som lektorer på julebord. Aggressiv og spissformulert hip hop, med innslag av hardcore og punk, fikk tidvis publikum på Idrettsplassen til å koke.
Låter som "Remote Control" og "Body Movin'" fikk kjemperespons. Midtveis i konserten fant gutta frem gitar, bass og trommer, og fyrte i gang den reneste pønkekonserten med sanger som "Tough Guy" og "Egg Man" - noen få øyeblikk trodde jeg at vi var vitne til pønkens fremvekst i Beastie Boys hjemby, New York på midten av 1970-tallet.
Hoveddelen av konserten ble avsluttet med "No Sleep Till Brooklyn". EKstranummeret inneholdt blant annet en sekvens der platesnurrer Mixmaster Mike viste sine imponerende ferdigheter som DJ. Avslutningen var "Sabotage", som var dedisert til USAs president, George W. Bush.
En solid gjennomført konsert, utført av levende legender. Det er tross alt ikke hver uke vi kan oppleve ikoner, og antakelig har jeg misforstått ett eller annet hvis jeg sier at jeg savnet megahiten "Fight For Your Right".