Påskesolen er ufarlig

- Nyt påskesolen med god samvittighet, sier forsker ved Statens strålevern. Se gode råd her.

Publisert

Forsker Terje Christensen ved Statens strålevern sier til Nettavisen at årets påske kommer så tidlig, at strålefaren er minimal og ozon-laget «normalt».

- I Nord-Norge regner vi strålefaren som «lav» og i Sør-Norge som «moderat», sier Christensen til Nettavisen.

Forskeren maner imidlertid til å ta med den sunne fornuften på ferie.

- Husk solbriller, og smør deg hvis du sitter og steker timevis utenfor hytteveggen. Rundt klokken 13.30 er solen sterkest. Men skal du pusse båten ved 15-tiden, trengs ingen smøring, sier han.

Etter noen mørke måneder, har både nordmenns kropp og sjel godt a lys og varme.

- Først og fremst kan dere nyte solen i påsken, sier Christensen.

Her kan du sjekke oppdatert UV-stråling (ekstern lenke)