På god vei
Det er søndag i heimen og pianofabuleringene til Kjetil Husebø passer ypperlig til en kontemplativ start på den stille dagen.

Kjetil Husebø
Contradictions
Optical Substance Productions/Musikkoperatørene
Kjetil Husebø er en 36 år gammel pianist, elektroniker og idéhistoriker fra Bergen som av en eller annen grunn har makta å passere under radaren min. Tidligere har han nemlig gitt ut to album under navnet Optical Substance, men her står har fram helt på egen hånd og han har mye å melde.
Husebø har et klassisk fundament, men henter inspirasjon fra en rekke kilder som folkemusikk, elektronika, ambient, samtidsmusikk, pop/rock og ikke minst jazz og impro – det meste med andre ord.
Størsteparten av Contradictions er spilt i Audiopol Studio i Skien hos Audun Kleive mens Reidar Skår har miksa og mastra – ikke førstereisgutter når det gjelder lyd og uttrykk noen av de to. Husebø har brakt med seg en rekke ideer, skisser eller tilnærma låter og i studio har han utvikla det til noe som har blitt høyst personlig og spennende – stort sett akustisk, men også med en del elektroniske bidrag og sampling.

Husebø sier han er inspirert av pianister som Bugge Wesseltoft, Jon Balke, polske Marcin Wasilewski og engelske Django Bates og det er i beslekta landskap vi finner Husebø her. Når han sjøl også sier at musikken veksler mellom å være melodisk, lyrisk, ettertenksom, neddempa, minimalistisk, abstrakt, mørk og flytende så er det ikke så mye som mangler, men han har faktisk rett – det er et voldsomt og stort spenn i improvisasjonene til Kjetil Husebø.
Dette er musikk egna til å gå inn i og bli værende i ei stund. Den er egna til å skape ro i sjel og sinn. Det vil si at Kjetil Husebø har nådd et godt stykke.