Overmenneskelig

De er gamle nå, men det hjelper lite. Raga Rockers er tilbake så det holder.

Publisert

Raga Rockers

Übermensch

EMI

Michael Krohn og Raga Rockers er her igjen. For første gang på syv år og 24 år siden debuten, noe som selvfølgelig er høytid for fans av gruppen og av norsk rock. Spørsmålet er selvfølgelig, med et band som har hatt en så lang pause om de fortsatt kan sakene sine.

Svaret er et rungende ja, faktisk har ikke Raga vært så gode siden de en gang for det som har blitt for lenge siden ga ut «Blaff.»

Det hele starter rolig med «Trass» (Det er ikke lett å slåss, mot alle på en gang. Uten annen grunn, enn for å være vrang.) Midt i sangen bryter det rolige ut i herlig rock. Der og da er Raga Rockers tilbake på tronen. Det fortsetter det i god, gammel Raga-stil i «Falsk» (En gang var vi venner, men det er lenge siden nå¿. Til jeg begynte å forstå, at du prøvde deg på dama mi.).

Singelen «Aldri mer» er kanskje et rart valg, hvis man tenkte at det var platens beste spor. For akkurat det er det ikke, men likevel så er det ikke ille. Platens beste spor kommer nemlig rett etterpå, den seige og senere onde «Positiv» (Nå skal jeg bli positiv, snakke varmt om lys og liv. Si dype ting i diskusjoner, akkompagnert av sarte toner.) Dette er tekstmagi fra Krohn som bare han kan i Norge.

Det blir noe svakere når «Varulv» kommer, en sang som for så vidt høres ut som en coverversjon av noe de har gjort før (Men med tekst som passer til gruppas alder: Det er ikke lett å bli gammel, baby. Når alt som teller, er å være ung). Så blir det annerledes-Raga på «Jungelens Lov,» en sang som kanskje ikke helt passer inn. Krohn er tilbake igjen på «Viking» (hvor erkekapitalister får sitt pass godt påskrevet) og «Stille Høyde» (en herlig liten kvasifilosofisk greie). PunkeRaga dukker opp i «Nærmere Deg,» og så får normaliteten nok en gang svi (slik som på «Det er best å være streit») i balladen «Übermensch.»

Krohn synger bedre enn noensinne, og hans bandvenner trakterer sine instrumenter som de ikke skulle gjort annet de siste 24 årene. Raga er tilbake, takk de gudene du kan. Snart fylles lokalene rundt i hele Norge igjen, og nå også med nye sanger.