Original amerikansk vokaljazz
Karrin Allyson har på flere CD-er de seineste åra fortalt oss at hun har masse gode ideer – og evnen til å gjennomføre dem. Her kommer et nytt eksempel med hjelp av medvokalistene Jon Hendricks og Nancy King.

Karrin Allyson
Footprints
Concord Jazz/Universal
Tidligere har vi blant annet støtt på Karrin Allyson i spennende utgaver der hun har hylla John Coltrane og brasiliansk musikk – på portugisisk! Nå har hun fått med seg tekstforfatteren Chris Caswell og han har skrevet nye tekster til kjente låter.
Caswell, som har jobba som musikalsk leder og pianist for artister som Paul Williams, Melissa Manchester, Hal David, Alan Bergman og Jimmy Webb, fant tydeligvis tonen med Allyson med en gang. Han har skrevet tekster til låter som Dizzy Gillespies Con Alma, Nat Adderleys All You Need to Say og Teaneck, Coltranes Lazy Bird og Equinox, Hank Mobleys I Found the Turnaround, tittellåta skrevet av Wayne Shorter og Sam Jones Unit 7. Alle låtene har fått nye titler av rettighetsmessige årsaker. Dessuten har Jon Hendricks skrevet tekst til Horace Silver-klassikeren Strollin og Allyson har bidratt med tekst til Duke Jordans Jordu. I tillegg er to av låtene til Oscar Brown Jr., som skulle ha deltatt på innspillinga, men som gikk bort noen måneder tidligere, med. Festen blir avslutta med Hendricks-klassikeren Everybodys Boppin.
I forskjellige vokal-konstellasjoner fra solo via duo til trio, får vi svært originale og spennende versjoner av kjente låter som på dette viset får helt nytt liv. Det swinger og groover av Allyson og det gjør det så definitivt av den altfor underkjente Nancy King også, som på grunn av at hun har blitt boende i Portland i Oregon – ikke akkurat jazzens navle – har unngått rampelyset i altfor stor grad. Jon Hendricks er ikke noen stor sanger i mine ører, men han er en levende legende med sitt banebrytende bidrag i vokaltrioen Lambert, Hendricks & Ross og sine tekster til bebop-klassikere.
Med seg her har Allyson en kjernetrio med pianisten Bruce Barth, trommeslageren Todd Strait og bassisten Peter Washington. Det gir også musikken ekstra farge at veteranen Frank Wess dukker opp med sin tenorsaksofon og fløyte på noen av spora.
Dette er altså noe så sjeldent som ei original amerikansk vokalskive med ganske så tradisjonelt stoff som utgangspunkt. Karrin Allyson skal nok en gang ha mye skryt for å gå egne veier.