- NRK er som Hitler
Arne Bendiksen (80) mener NRK utsletter norsk musikkultur.
(SIDE2): - NRK benytter et mye mer effektivt sensurverktøy enn det Hitler hadde, mener Arne Bendiksen, ifølge Dagbladet.
Går hardt ut
I dokumentaren «En tjuagutt i norsk musikkhistorie» som sendes på TV 2 onsdag kveld, sier musikkprodusenten, komponisten og tekstforfatteren at NRK utøver bedre sensur enn det Hitler og Stalin gjorde.
- NRK forbyr nå sine medarbeidere å spille annet enn de tretti platene som står på spillelistene, sier Bendiksen, som mener NRK utsletter norsk musikkkultur.
- De utnytter verken programledernes musikkompetanse, eller arkivet sitt på nesten en million norskproduserte opptak som ikke finnes andre steder. Det er greit at de kommersielle kanalene gjør det, men NRK er statseid og burde ha forpliktelser.
Musikksjef i P1, Per Ole Hagen, mener bruken av spillelister styrker mangfoldet i kanalens musikktilbud.
Lang karriere
I sin over 60 år lange yrkeskarriere har Arne Bendiksen jobbet på sirkus, som sanger, låtskriver, plateprodusent og platedirektør. Sjangerne har variert fra pop til salmer og samtidsjazz. Han har skrevet for film, teater, fjernsyn, radio, revy, konserter og gjort plateinnspillinger i alle kategorier.
Se «En kjuagutt i norsk musikkhistorie» på TV 2 onsdag 27. desember klokken 21.55.