Norge i bakleksa igjen

Tre giganter slår seg sammen og oppretter en ny musikktjeneste. Den kan nordmenn se langt etter en stund til.

Publisert

(SIDE2): Tenk deg da. Verdens største musikkanal, verdens største streamingtjeneste pluss USAs største trådløse nettverksleverandør (med svimlende 230 milliarder kroner i omsetning), sammen i et eneste stort interaktivt musikkekstravagansa.

Konkurranse
Det kan bli realiteten hvis MTV, Rhapsody og Verizon Wireless bestemmer seg for å gjøre alvor av planene om å slå seg sammen.

Målet er å skjerpe konkurransen mot iTunes. Dataprodusenten Apples lykketreff har siden den spede oppstart i januar 2001 solgt over 3 milliarder musikkfiler.

Musikkbutikken er verdens desidert største lovlige forhandler av digitale musikkfiler på nett med en markedsandel på 73,7 prosent.

Gratis reklame
Dette markedet ønsker de tre ovennevnte å bli en større del av. Rhapsody skal bidra med sin teknologiske plattform og over 3 millioner låter, MTV skal øse fra sin innholds- og formateringskompetanse og Verizon skal stå for trådløs distribusjon.

Ifølge Reuters kommer MTV til å spytte inn nærmere halvannen milliard kroner i markedsføring av konseptet de neste fem årene, og med alle kanalene selskapene har under sine paraplyer kan man helt sikkert plusse på atskillige millioner ekstra i gratisreklame.

Premisser
Problemet for oss nordmenn er at vi ikke får tilgang til gildet. Det vil som vanlig være forbeholdt amerikanere. Verizon leverer kun til amerikanere og Rhapsody har ennå ikke åpnet sine tjenester for resten av verden.

Det var det samme vi opplevde med iTunes. Først i 2005 fikk nordmenn og andre europeere tilgang på musikktjenesten.

USA er underholdningsindustriens desidert største premissleverandør, og da kan man ikke annet enn å smøre seg med tålmodighet her på berget.