Nordmann hjelper stjernene

Han har hatt hitlåter over store deler av verden, han har hjulpet barna til Bono med leksene og han har jobbet med noen av de største navnene innen britisk popmusikk.

Publisert

(YEYE): Likevel er det få i Norge som har kjennskap til produsent, låtskriver og musiker Mads Hauge fra Bergen som har sin base i London. Hans mest kjente låt i hjemlandet er Natasha Bedingfields sommerhit «Soulmate».

Se bilder av hitmakeren nederst i artikkelen

Låten ble spilt inn på nordmannens soverom i London før han fikk sitt nåværende studio. Vi tok en prat med mannen i hans musikalske tilfluktssted sør-øst i byen.

- Hvordan kom samarbeidet mellom deg og Natasha Bedingfield i gang?
- Natasha og jeg har jobbet sammen i mange år, og jeg kjenner henne gjennom bestekompisen min. Det startet med at jeg spilte gitar for henne på flere show. Jeg steppet inn når hennes faste gitarist eller bassist ikke kunne være der. Det er jo ofte miming også så det er en veldig grei jobb, sier Mads og ler.

- Etter hvert bestemte vi oss for å skrive sammen. Vi fant en ledig dato og møttes hjemme hos meg. På den tiden brukte jeg soverommet mitt som studio, og vi skrev sangen samme kveld.

Deretter hørte ikke Mads noe mer før han var på Bedingfields bursdagsfest i Los Angeles seks måneder senere.

- Hun spurte etter sangen så jeg leide et studio neste morgen og fullførte innspillingen. (Artikkelen fortsetter under bildet)

Forventet ikke å være med
Likevel var det ingen garanti for at sangen ville ende opp på platen hennes. Det skrives mellom 50 og 100 låter til hvert album, og ettersom Bedingfield jobber med noen av verdens største låtskrivere hadde ikke Mads forventet at «Soulmate» ville bli brukt.

- Det som er artig er at selv om hun prøvde å spille inn vokalen på nytt i mange andre studioer rundt om i verden, ble ingen innspilling så bra som den vi gjorde sammen første kvelden. Så både den og gitarinnspillingen min kom med på den endelige versjonen, sier han.

Hjalp Bonos barn
Mads har bodd i London i tolv år og arbeidet med artister som Westlife, Girls Aloud og Daniel Bedingfield. Kylie Minogue har leid studioet hans for å spille inn låter, og han sto i 2005 bak en av de største hitene i Taiwan, Kina, Singapore og Indonesia.

Artisten het Jolin Tsai, og låten het «Did It Again» - den ble oversatt til kinesisk. I tillegg til dette har han møtt storheter som Sir Paul McCartney og vokalisten i U2, Bono. Slike møter skjer plutselig og uventet.

- Jeg traff Bono i LA for noen år siden, og jeg har en venninne som er privatlærer for barna hans. Slik gikk det til at jeg plutselig endte opp med å bli hos han i to dager og hjelpe døtrene hans med et skoleprosjekt om musikk, sier Mads.

Sang i Linda McCartneys begravelse
Mads sier selv han er arbeidsnarkoman og har jobbet hardt for suksessen han nå opplever. I 1995 forlot han trygge Norge til fordel for England, og har ikke sett seg tilbake siden. Utdannelsen tok han ved Sir Paul McCartneys skole LIPA i Liverpool, og dette førte også til at han sang i McCartneys avdøde kone Lindas begravelse, med til sammen tre Beatles-medlemmer til stede.

På den tiden kunne Mads tenke seg en karriere som sessiongitarist for de store stjernene. Etter en stund fant han imidlertid ut at hans plass var i studio som låtskriver og produsent i stedet. Han er fremdeles aktiv som gitarist og er med på noen turneer i året, men foretrekker livet i studio.

– Det er litt rart at nå som jeg har lagt gitaristdrømmen bak meg blir jeg tilbudt mange flere spillejobber enn da jeg virkelig satset på musikerkarrieren, sier multitalentet.

Musikalsk lekegrind
Det er imidlertid lett å skjønne at Mads trives i studioet sitt. Opp gjennom årene har han brukt en betydelig sum penger på utstyr, og når vi besøker hans lille lekegrind teller vi 12 gitarer, syv keyboard, store og små høyttalere, mikrofoner, to trommesett, en gammel båndspiller og mye annet som undertegnede ikke skjønner stort av.

- Er penger en stor del av motivasjonen din for å satse her borte i forhold til i Norge?
- Penger er ikke viktig, men jeg ønsker å få mest mulig utbytte av det jeg gjør. Så selv om det ikke er motivasjonen min så er det jo et element. Det er en grunn til at jeg ikke jobber i Norge. Her er det mange flere og større muligheter til å slå gjennom som låtskriver, sier han.

L.A. neste
Nå nærmer Mads seg et veiskille i karrieren. Han har nådd mange av sine mål i England, og leter nå etter nye utfordringer. I musikkverdenen må du være der du ønsker å lykkes. Vil du selge plater i England må du være der, vil du selge i Norge bør du være der.

Med musikalske drømmer som Foo Fighters og Rufus Wainwright er det dermed et naturlig steg å dra dit de største fiskene opererer: Los Angeles i USA.

- Jeg har lyst å pakke kofferten på sensommeren. Jeg føler jeg har gjort England nå. Jeg har hatt sanger på hitlistene her, spilt på store turneer og jobbet med mange av mine britiske forbilder.

Gode kritikker
Og det kan bli «Soulmate» som blir inngangsbilletten til markedet i USA. Nå kan nemlig Mads’ låt bli plukket ut som singel over dammen også. Albumet til Bedingfield ble lansert i USA i januar, og debuterte på en sterk 3. plass på listene. Tilbakemeldingene fra det gigantiske musikkmarkedet der borte er gode.

- Anmelderne har gitt låten gode skussmål, og etter at MTV-programmet «The Hills» spilte sangen har den også blitt en av de mest solgte fra platen. Så det er spennende tider, er konklusjonen fra noe så sjeldent som en beskjeden bergenser.

Vår tid med Mads er omme, og den sindige nordmannen følger oss ut før han hopper på sykkelen sin på vei hjem. Det er langt fra glamouren i rampelyset til bakmennene i musikkbransjen.

Siste fra YEYE: Gå til forsiden her