New York - Oslo
Eivind Opsvik har tilbrakt de seineste 10 år i The Big Apple. Det kan man heldigvis høre på musikken hans.

Opsvik & Jennings
A Dream I Used to Remember
Loyal Label/MusikkLosen

For noen uker siden stod bassisten, komponisten og bandlederen Eivind Opsvik på scena under Moldejazz med ett av sine amerikanske band, Overseas. Med stjernemusikanter som saksofonisten Tony Malaby og trommeslageren Kenny Wollesen måtte det gå bra.
Opsvik er i tillegg involvert i en rekke andre prosjekter og sammen med gitaristen Aaron Jennings treffer vi han her i et helt annet musikalsk landskap enn med Overseas. Første gang duoen presenterte seg her hjemme var med Commuter Anthems på Rune Grammofon i 2007. Opsvik spiller i tillegg til akustisk og elektrisk bass, trommer, perkusjon, lap steel gitar, piano, pumpe orgel, ymse andre tangentinstrumenter, glass, synger og utnytter diverse mjukvare der det måtte passe.
Jennings spiller både elektriske og akustiske gitarer, banjo, synger og tilbereder både elektronikk og mjukvare etter forgodtbefinnende. I tillegg har de invitert med seg en rekke sangere – både kvinnelige og mannlige korsangere, blåsere, ekstra trommeslager på et par spor og Opsviks far Peter både på vokal og fløyte, så det er lett å fatte at dette ikke er noen tradisjonell bass/gitar-duo akkurat.
Duoen har skrevet all musikken sjøl og vi befinner i et slags americana-landskap som har henta impulser fra alt fra country, pop og jazz blant annet. Hvis noen får en anelse om at Bill Frisells – som Opsvik har jobba en del med – lydverden kan være en inspirasjon, så kan man ikke se bort fra det.
Dette er svært original og besnærende musikk. Eivind Opsvik framstår mer og mer som en unik musikant som ikke glemmer hvor han kommer fra, men som har innlemma mye av det han har kommet til. Neste besøk til gamlelandet bør bli med Opsvik & Jennings.