Nettets største rockepionerer
Her er tidenes mest betydningsfulle rockere på nett.
(SIDE2): Enten man liker det eller ikke har Internett i løpet av de siste årene blitt den viktigste kanalen for formidling av musikk. Her er fem rockere som har vært med å gjøre det mulig.
Aerosmith:
De amerikanske rockerne er et av tidenes mest suksessrike band med et estimert salg på over 150 millioner album verden over. Det er imidlertid mindre kjent at Steven Tyler & co. var de første som la ut en hel låt for salg på nett.
«Head First» var i utgangspunktet ment å havne på 1993-albumet «Get a Grip», men endte til slutt opp som en b-side på singlene «Eat the rich» og «Cryin». Plateselskapet Geffen ville ikke gi seg med det. I 1994 slo de seg sammen med internettfirmaet CompuServe og la ut låta for kommersiell nedlasting på nett som den første noensinne.
Internett var da svært lite utbredt. Nettavisen ble eksempelvis opprettet først to år senere.
Peter Gabriel:
Den forhenværende Genesis-frontmannen har alltid vært tidlig ute på ny teknologi, gjerne visualisert gjennom hans innovative musikkvideoer på 80-tallet.
På 90-tallet var han blant annet med å utvikle underholdningsløsninger for CD-rom, og i 1999 ble han en av grunnleggerne av OD2, en av verdens første onlinebutikker for salg av musikkfiler. OD2s teknologi har senere blitt brukt av tunge musikkaktører som Virgin Media og MSN Music, og i 2006 ble det kjøpt opp av mobilprodusenten Nokia for 60 millioner dollar.
David Bowie:
David Bowie skrev soundtracket til PC-spillet «Omikron: The Nomad Soul» i 1999. Låtene lot seg blant annet «kjøpe» i spillets musikkavspiller, og Bowies kone Iman er også med som en virtuell figur. Teksten til låten «Whats Really Happening» ble skrevet av Alex Grant etter at han hadde vunnet en konkurranse gjennom Bowies nettsider, regnet som noen av rockens mest innovative.
Arctic Monkeys:
I 2005 havnet plutselig noen purunge Sheffield-jyplinger rett til topps på de britiske salgslistene med låta «I bet you look good on the dancefloor». Eventyret hadde startet et par år tidligere da bandet ga bort demo-CD-er på sine første konserter som fansen rippet og delte videre med andre på nett. En særlig ivrig fan la ut låtene på det den gang mindre kjente nettstedet MySpace, og etter hvert som det tok mer og mer av begynte radiostasjoner, plateselskapet og musikkmagasiner å gå helt bananas etter bandet. Arctic Monkeys er et av tidenes mest vellykkede internettfenomener, og det var således ingen tilfeldighet at «Whatever People Say I Am, That's What I'm Not» ble det raskest selgende debutalbumet i Storbritannia noensinne da det kom ut vinteren 2006.
Radiohead:
Helt siden Radiohead brøt med plateselskapet EMI i 2003 har det vært knyttet stor spenning til hvordan bandet skulle distribuere sin neste utgivelse. I høst kom svaret. Thom Yorke & co. meldte at fansen ville kunne laste ned albumet «In Rainbows» fra 10. oktober gjennom bandets egne hjemmesider. Det nyskapende var at man kunne bestemme prisen selv. Grepet har siden blitt hyllet som noe av det mest innovative som har skjedd innen distribusjon av musikk de siste årene, selv om det også har vært påpekt at man sannsynligvis må være artist av en viss størrelsesorden for å kunne lykkes.
Les også:Radiohead-fans sviktet bandet
Radiohead ordnet seg for øvrig også en mer tradisjonell distribusjonsavtale i etterkant, som betyr at «In Rainbows» vil være tilgjengelig gjennom platebutikker i CD-versjon fra 31. desember.