Nachspiel-jam ble plate

Da Steinar Albrigtsen var på nachspiel med låtskriveren Rich Alves fikk han høre «Moment of Peace» - tittelsporet på den nye platen.

Publisert

(SIDE2:) Albrigtsen er denne uken aktuell med platen «Moment of Peace», som ifølge ham selv er en samling favorittlåter han endelig har fått spilt inn.

Sanger fra bakhodet
- Ja, det er sanger som har forfulgt meg i flere år. «Fool Moon» var til og med kandidat til den første platen min, sier Albrigtsen til Side2.

Han begynte å sysle med tanken om å spille inn gamle sanger som hadde ligget i skuffen bakerst i bakhodet for to år siden.

- Jeg begynte arbeidet med platen for to år siden sammen med en kompis. Til slutt synes vi det låt så fint at vi kontaktet forskjellige selskap, sier han.

Spilte på nachspiel
Tittelmelodien er skrevet av amerikaneren Rich Alves, som Albrigtsen møtte på en rootsfestival.

- Vi havnet på nachspiel etter konserten, og begynte å spille gitar sammen. Da kom han med den sangen, sier han.

Sangene på platen er signert folk som Alves, Daniel Lanois, Tom Pacheco, Henning Kvitnes og Steinar Albrigtsen selv.

- Det er konsertene som er det viktige for meg, så jeg har aldri vært opptatt av å spille inn egenkomponerte sanger, sier han, og lar intervjuet spore av inn i hardrockens verden.

- Jeg er veldig glad i Led Zeppelin - vi spiller ofte Zeppelin-låter ute. «Going To California» og «Bron Yur Stomp» spiller vi når det er bikere tilstede, flirer Albrigtsen.

Mye Zeppelin
Selv om Albrigtsen er mest kjent for roots og country, er han også glad i hardere musikk.

- Jeg er glad i all slags musikk bare det er utspring fra en eller annens hjerte eller sjel. Når man har fylt 50 år har man et stort soundtrack. Den første Black Sabbath-platen er veldig bra - den ble spilt inn for 650 pund i London, sier han.

På «Moment Of Peace» er det en del Led Zeppelin, skal vi tro Albrigtsen.

- Det er nok en del Zeppelin i denne. Jeg har masse mandolin - jeg er veldig glad i mandolin-spillet til John Paul Jones fra Led Zeppelin, sier han.

- Ellers er det en akustisk gitarbasert plate i singer/songwriter-tradisjonen.

Og er dette den beste platen han har laget noensinne?

- Vel, la oss si at dette er den første platen i resten av mitt liv som plateartist. Men den er den beste jeg har laget. I likhet med den første platen min har den mange dansbare sanger, som det går an å nynne på, sier Steinar Albrigtsen til Side2.