- Motbydelig sex-annonse

Stortingsrepresentant refser Quart-annonse og oppfordrer folk til å velge Hovefestivalen i hjembyen Arendal.

Publisert

(SIDE2): Det er kanskje Norges mest kjente festivalbilde: et par som har seg uti den frie natur under Quartfestivalen på slutten av 90-tallet.

Overnatting
Fotograf er Dagbladets Lars Kristian Bones, og det skal være det mest reproduserte bildet i avisens historie.

I fredagens utgave av Dagbladet brettes motivet utover en helsides annonse for Quarten.

Les også:Quart-stunt som sier sex

Rockefestivalen har kjøpt rettighetene til bildet og bruker det for å sette fokus på hvor gode overnattingsmuligheter man har i Kristiansand. Under bildet spørres det: «Trenger du rom under Quarten?»

- Fikk sjokk
Nå går stortingsrepresentant Freddy de Reuter ut og refser Quartfestivalen for å bruke det velkjente motivet til å tiltrekke seg oppmerksomhet.

- Jeg fikk sjokk da jeg åpnet Dagbladet i dag (fredag red. anm). Dette er ikke måten å markedsføre en musikkfestival på. Det virker som de har fått panikk og gjør ALT for å få oppmerksomhet. Dette er rett og slett helt motbydelig, sier Reuter til Fædrelandsvennen.

Arendalitten synes heller at folk skal velge erkekonkurrenten Hove i hans egen hjemby.

- Jeg skal ikke reise noen moralsk pekefinger, men jeg trodde virkelig det var musikken Quart stod for. Nei, fortsetter de som dette vil jeg si: Heia Hove og ut med Quart fremover! De bør uansett trekke tilbake annonsen og beklage dette.

Inhabil?
Marked- og promoansvarlig i Quartfestivalen, Bjarne Lutro, synes det er et artig poeng at kritikken kommer fra en stortingsrepresentant fra Arendal.

- He he... Det MÅTTE jo komme fra en arendalitt! Annonsen er planlagt i lang tid, og dette er ikke noe uttrykk for desperasjon. Bildet er brukt av Dagbladet i mange sammenhenger gjennom mange år, og vi har valgt å bruke det for å sette fokus på overnattingsmuligheter. Det er et bilde med en sterk symboleffekt og det er ikke bare den seksuelle handlingen dette representerer. Det er også et fint bilde med sjø, sommer, fint vær og skjærgård, mener Lutro overfor Fædrelandsvennen og forteller videre at de ikke har noen planer om å trekke tilbake annonsen.