Lukrativ pris til Real Ones

Bergensbandet Real Ones ble lørdag tildelt årets Djuice-pris.

Publisert

(Trondheim/SIDE2) : Prisen deles årlig ut til lovende artister under festivalen by:Larm, og er verdt rundt 250.000 kroner. Til stormende jubel og stående applaus ble Real Ones ropt opp som årets vinnere.

Kulturminister Trond Giske delte ut prisen, som skal tildeles en artist som "er i vannskorpen" - lovende artister som trenger en ekstra drahjelp for å slå til i et vanskelig marked.

Noe forfjamset og tydelig overrasket kom brødrene David og Ivar Vogt på podiet for å ta imot prisen.

- Dette var overhodet ikke som forventet. Det kom som lyn fra klar himmel, sier David til Side2.

Bluegrass-entusiastene i Real Ones er i ferd med å fullføre en ny plate. Da kommer et par hundre tusen godt med.

- Nå skal vi bruke pengene på å promotere platen, og turnere. Vi skal spille i USA og hjemme i Norge, sier David.

Real Ones har vært konsertyndlinger hjemme i Bergen i flere år, og er kjent for sin enorme spilleglede når de opptrer. På tross av at de er dyktige musikere og yndet blant kritikere har de aldri klart å ta verden med storm, men nettopp det skal by:Larms pris bøte på.

Lørdag ble også prisen "årets bylarmer" delt ut. På tiårsjubileet for festivalen gikk prisen til by:Larms egen daglige leder, Erlend Mogard Larsen og Øystein Ronander. Også denne prisen ble overrakt av kulturministeren.

- Nå skal du få en klem, sa Larsen, og tildelte Giske en skikkelig bamseklem.