Løst og groovy
Trompeteren, komponisten og bandlederen Didrik Ingvaldsen fortsetter i sitt eget, spennende landskap.
Didrik Ingvaldsen/Pocket Corner
4010 – Local Time
CCAP KNIRK/Bonnier Amigo
Didrik Ingvaldsen, opprinnelig fra Gjøvik, har bokstavelig talt spilt ei viktig rolle i jazzlivet i Stavanger i ei årrekke. Sjøl om han stor sett har hatt og har base i oljebyen, så har han også studert og jobba en hel del både i USA og i Storbritannia – hovedsakelig i Leeds.
Med sin base i Viking-land har Ingvaldsen helt siden 1986 hatt bandet Pocket Corner som ett av sine aller viktigste fundament for å presentere sine musikalske visjoner og uttrykk. Bandet har gått gjennom en rekke faser med stadig nye musikanter – et slags svar på Art Blakeys Jazz Messengers, men med et mer moderne uttrykk enn boplegenden Blakey.
Denne utgava av Pocket Corner består av stort sett unge og ukjente, men likevel høykompetente musikanter med Stavanger som utgangspunkt: Ståle Birkeland på trommer, Glenn Brun Henriksen på altsaksofon, Mikaell Olsson på bass og Vidar K. Schanke på gitar.
De går fryktløst til verket, det vil si Ingvaldsens 10 komposisjoner, og kler dem med personlighet og integritet. Musikken beveger seg fra et fritt og luftig landskap til et ganske så groovy bakteppe som forteller oss at alle fem involverte har mange og solide kilder å plukke fra. Spesielt spennende er de partiene der Brun Henriksen og Ingvaldsen improviserer kollektivt og der Schanke ikke gir verken de eller noen andre fred et eneste sekund.
Jeg har tidligere hevda at Ingvaldsen har henta fra storheter som Don Cherry, Dave Douglas og Ornette Coleman og ser ingen grunn til å gå bort fra det denne gangen heller. Likevel er dette flott og ikke minst original musikk med til dels nye stemmer og Didrik Ingvaldsen skal nok en gang ha all ære av sitt nybrottsarbeid.