Litt for Timber-lækkert

Justin Timberlake var for stor for sitt eget beste i Spektrum.

Publisert

Justin Timberlake
Oslo Spektrum
Publikum 8.000 (fullt)

Det er ganske fantastisk hvordan det er greit for alle å like Justin Timberlake, uansett hvor man kommer fra, hvilke bakgrunn man har, om man er svart eller hvit, kjører Vespa eller firejuling.

Stort
Den amerikanske 26-åringen er således et av nyere populærmusikks viktigste bindeledd og et svært fenomen verdt mang et nøysommelig studium.

FANSEN: Koker over av Justin-feber

Han er ikke gretten lenger heller der han torsdag kveld, til massivt øredøvende ungpikehyling av ypperste kaliber, entrer en norsk scene for aller første gang

Eller scene og scene. Midt på gulvet i Oslo Spektrum står en diger plattform med forlengere ut til hver side, opphøyd mot langsidene og nede på intimsonenivå mot kortsidene med trapper mellom de ulike delene.

Vi snakker større grunnflate enn de fleste norske huseiere bare kan drømme om. Dette monstrumet av et byggverk har i tillegg bevegelige moduler slik at bandet forflytter seg inn og ut mot midten alt etter som, og alt av lysrigger ser ut til å kunne forflytte seg hvor som helst når som helst. Det er skikkelig over the top og ser ut som det koster en milliard – minst.

Helt framme ved de to nedfelte utstikkerne sitter og står en gjeng fans atskilt fra resten av publikum. De befinner seg i den såkalte Sexy Back-baren. Billettene har kostet flesk, men det ser ikke ut som de bryr seg nevneverdig om det. Det hadde imidlertid jeg gjort.

Stramt
For problemet med denne enorme sceneriggen er at man aldri helt får sett Timberlake selv. Han står mye i midten og der er avstanden til publikum så stor at han man mister nærheten til konserten. Han tar seg noen turer rundt, bevares, er aktiv og danser og flørter, men han står ikke på ett sted i mer enn toppen et halvt minutt av gangen, før han farer videre. Å skulle tilfredsstille alle fire sider blir rett og slett for tung en oppgave, selv for en mann av dette kaliber.

Men bevare meg vel. Underholdning får vi likevel i massevis. Det åpner kraftfullt med «Futuresex/lovesounds». Timberlake er intet mindre enn en genial danser og hever opplevelsen flerfoldige hakk med sine ekstremkoreograferte moves.

Med seg på lasset har han et kobbel av dansere, sangere og musikere som hver har sin nøye innstuderte plass i regien. Overgangene mellom låtene er kirurgisk presise, og Timberlake selv virker å kunne bevege seg rundt på den digre scenen i blinde.

Men det gjør han ikke. Har er ytterst tilstedeværende og viser det blant annet gjennom noen norske ord han har lært seg i løpet av Oslo-oppholdet.

«Jeg skulle ønske jeg snakket mer norsk, men min norsk er dritdårlig», sier han og gjentar «dritdårlig» noen ganger, til publikums elleville jubel.

Medrivende
Tempoet er forrykende, helt fram til konsertens midtparti der Timberlakes medfølgende superprodusent, Timbaland, kommer på scenen og får boltre seg i overkant lenge med et kjedelig DJ-sett.

Daukjøttet glemmes imidlertid fort etter at hovedpersonen er tilbake med «Damn Girl» og ikke minst «Summer Love», en av hans aller beste låter fra fjorårets «Futuresex/lovesounds»-album.

Det hele avsluttes storveis med «Cry Me a River», «Lovestoned» og ikke minst «Sexy Back» hvor Timbaland kommer inn og retter opp litt på inntrykket.

Justin er medrivende som rakkeren i all sin profesjonalitet og en skikkelig sværing, men i Spektrum ble det litt i overkant diger.

Dette spilte Justin Timberlake:
Futuresex/ lovesounds
Like I love you
My love
Señorita
Sexy ladies
Until the end of time
What goes around
Chop me up
DJ-set (Timbaland)
Rock your body
Medley
Damn girl
Summer love
Losing my way
Cry me a river
Lovestoned
Sexyback (med Timbaland)

Ekstranummer:
Another song