Klarinetten ska hem
Bergenseren Tore Faye var i åresvis Norges ledende jazzklarinettist. Hans sambygding Svein Atle Breistein vil gjerne overta stafettpinnen.
Svein Atle Breistein Quartet
Why Not!
SAB Music/MusikkLosen
Da Tore Faye (1933-2001) ga ut sin eneste CD under eget navn, «Jazz Novante», i 1995, hadde han med seg et komp bestående av Dag Arnesen på piano, Frank Jakobsen på trommer og Sigurd Ulveseth på bass. Svein Atle Breistein syntes ikke han kunne være noe dårligere – det er eksakt de samme musikantene som bidrar på «Why Not!» – kanskje det er det CD-tittelen henspeiler på...
Faye var en swing/mainstream-musikant med klare dragninger mot bebop. Det er mer eller mindre i det samme landskapet vi finner Breistein også, sjøl om 55-åringen nok er noe mer moderne i sin tilnærmingsmåte, noe som bl.a. skinner gjennom i Jerry Bergonzis «You Mention it Too».
Breistein, som har ei musikalsk fortid som gjenspeiler at han er en bruksmusikant – et hedersord i mi bok – som har bidratt hos en rekke «stjerner» og i en rekke sjangre, spiller både vanlig klarinett og bassklarinett. I mine ører er han tryggest og mest uttrykksfull med den vanlige lakris-stanga – med bassklarinetten blir det en del nøling og mindre flyt i uttrykket.
Kompet, som består av Bergens fremste herrer i faget, er til dels strålende. Dag Arnesen slutter ikke å imponere og om det er som kompmann eller som solist, så har han alltid noe nytt og ferskt å by på.
«Why Not!» har blitt et hyggelig visittkort fra en musikant som få utenom Bergens musikkelskere kjenner godt. Her flyttes det ingen merkesteiner, men det serveres god og tidløs musikk. Det holder ei stund det.