Kjempet for livet

Konserten «Vi kjemper for livet» i Oslo Spektrum ble en sterk kveld for både publikum og artister.

Publisert

(Side2): - Det var en utrolig stemning både i salen og på scenen, konstaterer Jan Fredrik Karlsen som sammen med Liv Ullmann ledet publikum gjennom to timer fullstappet med musikalsk underholdning torsdag kveld.

Se bildene fra Spektrum nederst

Over 4500 publikummere hadde funnet veien til Oslo Spektrum for å få med seg konserten «Vi kjemper for livet».

Bak begivenheten står Radiumhospitalets venner med Arthur Buchardt i spissen. Alle inntektene fra konserten går til kreftsykehuset.

På scenen fikk publikum oppleve musikalske innslag med blant andre Kurt Nilsen, Madcon, Marion Ravn, Silje Nergaard og Espen Lind. I tillegg fortalte flere tidligere pasienter på Radiumhospitalet om sine opplevelser som kreftsyke.

For tanten
- Det var veldig gøy å få opptre her i kveld. Jeg koste meg, og publikum var helt fantastiske, fortalte Marion Ravn etter å ha stått på scenen.

Hun har selv opplevd kreft i familien.

- Jeg har en tante som har brystkreft. Kveldens opptreden er dedisert til henne, forteller artisten.

Marion sang blant annet «It's All Coming Back To Me Now», hennes store hit i duett med den amerikanske artisten Meat Loaf. Torsdag kveld tok operasangeren Rein Alexander sistnevntes rolle.

- Det var veldig moro å synge sammen med Marion. Jeg synes stemmene våre passer hverandre bra, sier Rein Alexander.

Han bød også på italiensk opera, nærmere bestemt «Caruso».

- «Caruso» passet bra i kveld. Den handler om savn. Stemningen her er spesiell, og jeg har aldri vært så nervøs før en opptreden. Det er så mye følelser at jeg måtte distansere meg litt når jeg sang, forklarer operasangeren.

Samarbeid
Rein Alexander og Marion Ravn var langt fra de eneste som hadde et orginalt samarbeid i løpet av kvelden.

Kurt Nilsen dukket uanmeldt opp under Madcons framføring av sangen «Beggin'», og tok seg mesterlig av refrenget.

Han var langt fra den eneste som viste at stemmeprakten var tilstedeværende i Spektrum. Espen Lind, Silje Nergaard, Alejandro Fuentes, Vidar Johnsen, Peter Nordberg og Showgirls gjorde også sitt for at publikum fikk en fullkommen kveld. Det samme gjorde Arve Tellefsen og Ole Edvard Antonsen på henholdsvis fiolin og trompet.

- Jeg har støttet kreftsaken aktivt siden 80-tallet, og denne kvelden har vært et av mange høydepunkt for meg. Initiativet til Radiumhospitalets venner er utrolig flott, sier Antonsen.

Det er ikke hver dag Radiumhospitalets personale opptrer foran tusenvis av mennesker i Spektrum.

Kanskje kan man driste seg til å si at torsdagens konsert var første gang.

Sykehusets kor, «Koradium», entret scenen helt på slutten av konserten.

Der sang de «With a little help from my friends» sammen med artistene som hadde stått på scenen i løpet av kvelden.

Utdrag fra konserten sendes palmesøndag på TV2.

Se flere bilder fra Oslo Spektrum under.