- Journalister er de verste jævlene
Det finnes dem som er gladere i rus enn rockeskole-rektor Ronni Le Tekrø.
(SIDE2): - Her er jeg på det mest nøkterne jeg har vært på 20 år. Mest våken. Det har jeg vel egentlig vært det siste året. Vært jævlig fokusert. Det er derfor jeg har hatt så høy produktivitet.
Hyper
Det sier en svært engasjert Ronni Le Tekrø til Side2 om sitt nye soloalbum over en kaffe på et tilfeldig valgt utested i Oslo.
Den legendariske TNT-gitaristen har så mange jern i ilden nå at det er smått imponerende. På forsommeren slapp TNT sitt tiende album, «The New Territory», i sommer har han spilt inn TV 2-serien «Rockeskolen», neste uke kommer soloskiva «Kingdom Of Norway», og om noen uker lanseres den nettbaserte gitarskolen «International Guitar Academy» med Le Tekrø som en av læremestrene.
- Jeg har hatt fantastisk høy produktivitet i kraft av å holde meg unna rusmidler. Ikke HELT hvitt, nei, men mindre enn Ola nordmann, liksom.
Ingen festløve
I forrige uke skrev VG om Le Tekrøs nære forhold til hasj gjennom 22 år.
Les også:Åpen om eget hasjbruk
Opplysningene kommer fram i den kommende biografien om gitarvirtuosen ført i pennen av VG-journalist Stein Østbø. Le Tekrø vil gjerne utdype at han klarer å holde seg unna hvis han vil.
- Ja, jeg klarer det. Men det er det ikke alle som gjør. Men alkohol er det verste. Topp fem tabber jeg har gjort i mitt liv har skjedd i alkoholrus.
- Hvilke tabber er det?
- Jeg kan egentlig ikke gå så veldig i detalj på det, men ting jeg har sagt, for eksempel. Sårende ting som man aldri får reparert igjen. Men jeg har ikke vært noen festløve. Jeg har hatt et musikalsk liv. Men jeg drar meg jo en og annen fest jeg også. Jeg har ikke noen problemer med å henge med journalister. Pressen og meg har en slags gjensidig respekt. Men jeg er ikke noen festløve, altså. Those days are over.
- Journalister?
Forgifta individer
- Ja, journalister er de verste jævlene. Og den lista der, når den kommer, den nettsida, vet du, angitt.no, da er det bare å line dem opp. Der havner alle mann.
- Hvordan vil du rangere, da?
- Hvis man ser innenfor media så er det musikerne som er de virkelig sunne. Og hvis man ser på de mest forgifta individene, du kommer jo derfra, så er journalistene på en klar førsteplass. Norges mest forgifta yrkesgruppe.
Slapt
Mandag er det premiere på Rockeskolen på TV 2 Zebra. Programmet er den norske ekvivalenten til britiske «Rock School» hvor Kiss-bassist Gene Simmons skaper et rockeband ut av kvisete skoleunger.
Les også:Bildene som fikk rockejentene til å gråte
Les også:Ronnie som rockerektor
Mer om Rockeskolen
- Jeg synes den virker jævlig slapp den opprinnelige rockeskolen. Han kan jo faen ikke ha vært der omtrent. All respekt for Gene Simmons og Kiss, men dette her er jo ti ganger mer hæla i taket. Vi knuser dem fra de første to minuttene, forteller Le Tekrø.
I sommer har han huset 10 klassisk skolerte ungdommer på sin egen gård på Toten for å lære dem å rocke.
- Denne går jo mye lengre enn den engelske versjonen. Vi går mer inn på det private plan. Jeg glemmer kamera ganske fort virker det som. Det ser ekte ut. Og det er slik jeg husker sommeren også. At det var ekte.
- Lærte du noe av dem?
- Jeg har vel lært å uttale meg litt mer moderat og sånn. Min måte å snakke på var kanskje mer sårende for dem enn det jeg ante. Jeg har skjønt at de er ungdom. Og så har jeg fått gjenoppleve sommeren som 15. Sett alle småtingene, et par av dem ble kanskje litt småforelsket i hverandre, og de er jo bare barn ennå. Jeg blir 44 år gammel snart, men der så jeg så mange ting som jeg bare husker langt tilbake som jeg ikke har fått observert så nært før. Jeg har fått være 15 år seks uker denne sommeren.
Skeptisk
- Hva tenkte du da du ble spurt om å være med på dette?
- Jeg var veldig skeptisk. Særlig til den TV-eksponeringen. For da begynner de å grave opp dritt i livet ditt og sånn. Men jeg har jo ingen ambisjoner om å lage TV. Det var denne sommeren her det, og så er det ut igjen for å spille gitar.
SE ROCKESKOLEN PÅ TV2 ZEBRA MANDAG KL. 21:30