Joaquin vil på TV

Joaquin Ballesteros slapp i sommer debutalbumet «Perfume». Terningene har stort sett landa på nedre del av skalaen. Men også dårlige anmeldelser kan brukes til markedsføring.

Publisert

(SIDE2): Møt Joaquin, norsk rocks ensomme rytter. Eller rock, og rock. Adult contemporary kaller han det selv, voksenpop om du vil. Der ligger også noe av problemet.

- Det er kanskje den verste musikken å holde på med, i hvert fall i forhold til kritikere. For du blir jo sammenlignet med U2 og a-ha og da har man veldig lett for å falle og få slakt.

Gjør alt
Og slakt har det blitt. På forsommeren slapp Joaquin Ballesteros debutalbumet «Perfume». Terningene har stort sett landa på nedre del av skalaen. Den verste tilbakemeldingen fikk han fra Tromsø Blad hvor han ble tilgodesett én skarve prikk.

- Man blir jo litt småforbanna når man skjønner at anmelderen ikke har hørt plata di ordentlig. Når jeg blir sammenlignet med Julio Iglesias og den eneste grunnen til dét er navnet mitt, blir alt fullstendig feil. Jeg mistenker ham for å ha sittet og skippet seg forutinntatt gjennom låtene. Når man i tillegg ikke får anmeldelser i Dagbladet og VG, er det jo greit.

Hør Joaquin på MySapce

Joakim Ballesteros er en av Norges mest selvhjulpne artister. Det handler litt om at han ikke har klart å lande noen tilfredsstillende avtaler med et plateselskap ennå, men det spiller også inn at han vil ha tingene gjort på sin egen måte. Dermed har han endt opp med å bli sin egen manager, bookingagent, rådgiver, sekretær, produsent og så videre. I tillegg til at han må brødfø seg selv.

Selge seg selv
Og at han altså har valgt å gjøre alt innenfor en sjanger som for tida er vanskelig salgbar i Norge, gjør ikke livet enklere. Reiser man til utlandet derimot, finner man at voksenpopen har sterkere vekstvilkår.

- Det er Tyskland først og fremst. De liker veldig mye forskjellig, og streit popmusikk er veldig populært der. Og så Japan, selvfølgelig. Disse markedene er noen av de største i verden, og da er det alltid plass til alt mulig.

Men det er i Norge han må gjøre det først, mener han. Å komme seg på TV har vært førsteprioritet en stund nå. Det er enklere sagt enn gjort.

- Jeg har funnet ut hvem som er musikkansvarlig for eksempelvis God Morgen Norge, Frokost-TV, Fredag og alle de aktuelle programmene. Oslo-TV og sånn. Så har jeg sendt dem en mail, purra med en mail til og ringt dem opp. Men det er jo ikke godt nok å bare ha en plate ute i dag. Det har ikke nok nyhetsverdi. Så etter at jeg fikk anmeldelsene har jeg prøvd å selge meg inn gjennom dem, og presentert en vinkel som kan se på om plata virkelig er så dårlig som anmelderne sier.

- Så du spiller på dårlige anmeldelser?

- Ja, men det har ikke skjedd så mye. God Morgen Norge var interessert, men plutselig da jeg ringte uka etter så hadde de fått Maj Britt Andersen. Da blir det vanskelig. Men det er jo sånn at hvis jeg får det så får jeg også noe annet etterpå. Det blir en dominoeffekt.

Radio
Joaquin har ikke bare møtt stengte dører. I begynnelsen av august fikk han spille på Reiseradioen på NRK P1 med over en million lyttere.

- Det var veldig kult. Det var det veldig mange som hørte. Jeg fikk mange telefoner, mailer og sms-er etterpå. Det er jo verdens mest populære radioprogram, he, he.

Det er likevel TV-promoteringen som er viktigst. Det gjelder å gjøre seg synlig. Joaquin har følgende rangering av norske TV-programmer forhold til eksponeringspotensial.

- På bunnen her i Oslo finner du Oslo-TV på TV Norge. Og så vil jeg vel si at God Morgen Norge ligger høyere enn Frokost-TV. Over der har du selvsagt Grosvold som jo er akkurat i min målgruppe. Og så har du Senkveld. De to er vel på topp. Topp20 er selvsagt også viktig, men de har en litt annen målgruppe enn den som er tenkt for min musikk.

- Hvordan tror du det går i høst, da?

- Problemet nå er at det er så mange utgivelser. Fra slutten av september er det fullt kjør fram til jul. Så det må helst skje noe nå i september. Jeg må ha klart å få til et par TV-ting, først og fremst God Morgen Norge som er min målgruppe. Men når man ikke er på et større selskap og ikke har en hit så er det veldig vanskelig. Men jeg må bare fortsette å prøve.

Mer musikk!