- Jeg får aldri ro!
Stjerneskuddet Amy MacDonald har sluttet å skrive låter grunnet akutt mangel på et liv.
(SIDE2): - Jeg savner å ha tid for meg selv! Det er dusinvis av folk rundt meg hele tiden, og jeg får aldri ro, sier Amy MacDonald til Side2.
Hotell og flyplasser
Det er ganske utrolig at den spinkle stemmen i andre enden av telefonen er den samme som høres så moden ut på debutalbumet «This is the life» som kom ut i sommer.
Jenta fra Skottland har rukket å bergta et helt Storbritannia med sin bråvoksne innfallsvinkel til både melodi og tekst, men i tilsynelatende motsetning til sine rundt regnet jevngamle britiske kolleger i Lily Allen, Kate Nash og Amy Winehouse, avskyr MacDonald rampelyset.
- Jeg mener, det har vært veldig spennende å gi ut et album, men det er en helt annen side ved det som folk normalt ikke ser. Jeg drar så mye rundt, og det eneste jeg ser er hoteller og flyplasser. Og det virker jo litt dumt, for når man reiser steder burde man jo gjøre ting der.
Selvlært
- Hva vil du gjøre da?
- Jeg vet ikke, jeg har vært i så mange nye byer uten mulighet til å gjøre noen verdens ting. Det føles helt bortkastet. Jeg gikk fra å gjøre ingenting til å jobbe 12 timer sju dager i uka. Men hvis jeg en sjelden gang er hjemme henger jeg fremdeles rundt med vennene mine og gjør normale ting som alle andre gjør.
MacDonald kommer fra Glasgow, samme by som Travis, bandet som fikk henne til å begynne med musikk. I 1999 kjøpte hun gjennombruddsalbumet deres «The Man Who» og bestemte seg for å lage like fine låter som vokalist Fran Healy.
Hun lærte seg å spille gitar på egenhånd, skrev litt og begynte å spille konserter. Talentet var umiskjennelig og etter hvert ble spillejobbene større og større, inkludert en miniturne med barndomsheltene Travis og en annen kjent musikerskotte, Paolo Nutini.
Eget valg
Til slutt signerte hun for plateselskapet Vertigo som eies av Universal Music, og som nå ser ut til å ha planer om å gjøre henne verdensberømt.
- Jeg tok dette valget og da må jeg takle det andre som følger med. Så akkurat nå har jeg ingen andre interesser. Jeg har ikke tid til annet enn musikken. Selv helt normale ting som å se på TV får jeg ikke gjort særlig ofte.
- Får du skrevet låter da?
- Jeg har ikke skrevet noen sanger i løpet av det siste året. Jeg er konstant på jobb så da er det ingenting som inspirerer meg til å skrive sanger.
- Kanskje du skulle be om litt fri?
- Man kan jo det, men jeg er midt i en arbeidsperiode på sikkert halvannet år med plate og konserter, og da må jeg egentlig bare stå på.