- Jeg er ingen artist
- Hadde lyst å gjøre noe gøy og positivt, sier Jan Thomas som ikke bryr seg om dårlige anmeldelser.

(SIDE2): Kjendisstylist Jan Thomas Mørch Husby (42) har prøvd det meste, men synge har han aldri gjort offentlig før. Torsdag kom hans første CD-singel «Get Up And Dance», som er produsert av Christian Ingebrigtsen, og har Åge Sten Nilsen på koring.
Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!
- Det er egentlig bare flaks at dette ble noe av. Under innspillingen av «Fra Hollywood til Parkveien» på TV 2 i 2007 gikk jeg konstant rundt og nynnet. Det endte med at vi begynte å tøyse masse med hva jeg skulle gjøre med det. Jeg har nemlig gehør på begge ørene, samme som Céline Dion har, forteller en entusiastisk Jan Thomas til Side2.
- Etter hvert begynte vi å spøke med å få laget en sommerhit og jeg kastet ball med blant annet Lene Alexandra Øien. Jeg har nemlig alltid drømt om å få prøve meg i et studio. Så ideen utviklet seg og til slutt bestemte jeg meg. Dette skal bli noe av. Dette skal jeg gjøre.
Jan Thomas kom i kontakt med Febe Rognstad som på den tiden var manager for låtskriver og musikalartist Christian Ingebrigtsen og samarbeidet var et faktum.
- Christian var veldig positiv og vi skrev faktisk låten i mai i fjor. Den skulle egentlig ut først som sommerhit, og så som julehit, men alt ble forsinket. Til slutt sa mamma: - Så bra dere ikke sa hvilket årstall låten skulle ut.
Kreft er grusomt
Men Jan Thomas var fast bestemt på at dette ikke bare skulle bli med praten. Denne singelen skulle ut.
- Folk snakker alltid så mye men jeg vil fullføre både det jeg drømmer om og snakker om. Men selv om dette er helt seriøst så har jeg ingen ambisjoner om å prøve å bli popstjerne. Jeg er ingen artist og skal ikke komme med noe album men jeg hadde lyst å gjøre noe gøy og positivt, forklarer Skiensmannen.
Dette er også noe av bakteppe hvorfor singelprosjektet etter hvert utviklet seg til å bli et veldedighetsprosjekt. I samarbeid med ektemannen Christopher (19) har Jan Thomas startet et minnefond, som etter planen får navnet «Kjærlighet uten grenser».
Inntektene fra den nye singelen skal derfor denne gå til Kreftforeningen.
- Jeg ønsket at dette skulle mene noe. Jeg vil ta mennesker med på en reise. Teksten skal reflektere det budskapet jeg har å komme med og si noe om hvem jeg er som person. Selv om mye av det jeg driver med kan virke overfladisk så sier ikke det noe om dybden min som menneske. Da jeg som 18-åring kom til USA var noen av det første jeg møtte var datidens monster, AIDS. Det gjorde noe med meg og derfor har jeg alltid vært opptatt av å engasjere meg. Jeg har også fått oppleve at kreft har pustet meg i nakken ved at nære familiemedlemmer og venner har blitt rammet. Det har ikke vært lett derfor har jeg spesielt hatt et ønske om å gjøre noe for Kreftforeningen. Kreft er vår tids grusomme monster og derfor ønsker jeg å bidra.
Blir en hit
42-åringen storkoste seg da guttedrømmen gikk i oppfyllelse og han fikk komme i studio.
- Hvis ikke ørene hadde vært i veien hadde smilet gått helt rundt hodet. Jeg hadde ingen nerver og hadde fantastisk støtte av alle de rundt meg. Når folk tror på deg så blir alt mye lettere. Jeg følte meg jo sårbar siden jeg var på en helt ny arena. Men Christian er proff og jeg vet at han hadde aldri gitt fra seg noe som ikke var bra. Jeg er en perfeksjonist så jeg ønsket ikke at folk skulle ta meg på kvaliteten. Mannen min Christopher har også vært involvert i prosjektet ved at han har tatt coverbildet til singelen. Jeg har også spilt låten for noen av mine krasseste kritikere som for eksempel Hanne Krogh. Hun ga seg over og var sikker på at dette blir en hit, smiler Jan Thomas.
Han påpeker at han aldri har ønsket å tjene noen penger på denne singelen og hvis han skulle ha troverdighet med budskapet sitt i teksten var det naturlig å gi overskuddet videre.
- Dette er min måte å få oppmerksomhet og fokus på kreftsaken. Og forhåpentligvis inspirerer dette til at flere mennesker bryr seg. Spesielt håper jeg at de unge kan se seg rundt og begynne å tenke på hva de kan konkret kan gjøre, oppfordrer han.
Viktig støtte
Jan Thomas har tidligere samarbeidet med Kreftforeningen, blant annet som frontfigur i kampanjen «Menn og kreft» i 2007. Og foreningen er svært takknemlig for dette nye initiativet fra den kjente stylisten.
- Han har sagt at vi skal få overskuddet fra singelsalget og det er vi veldig glade for. En stor profil som han kunne valgt å støtte mange ulike prosjekter, derfor setter vi ekstra stor pris på at han valgte nettopp oss. Vi føler oss beæret, sier Terje Mosnesset, pressesjef i Kreftforeningen til Side2.
Kreftforeningen er veldig fornøyde med samarbeidet med Jan Thomas og tror at denne singelen kan medføre mer enn bare kroner i kassa.
- Dette betyr mye for oss og vi er veldig glad for de inntektene vi kan få. Kreftforeningen er avhengig av slik støtte så derfor er det veldig viktig. Vi skal bruke midlene til det beste for kreftsaken. I tillegg når forhåpentligvis Jan Thomas en ny og yngre målgruppe og kan dermed skape oppmerksomhet rundt budskapet til Kreftforeningen, fortsetter Mosnesset og omtaler Jan Thomas som en proff, positiv og artig person som er veldig lett å jobbe med.
Les Side2s anmeldelse: Nei, nei, nei, Jan Thomas
Jan Thomas har fått med seg de dårlige anmeldelsene men bryr seg ikke nevneverdig om det.
- Til kritikerne vil jeg si at de må se på hele konseptet og sette det i perspektiv. Hvis folk synes låten er jævlig så må jeg selvsagt ta den, men jeg ønsker bare å putte fokus på en viktig sak. Også ønsker jeg bare å ha det gøy og inspirere folk. Låten er kommersiell men dritkul. Jeg vet at jeg er en person som folk elsker å hate så nå kan de få slå seg skikkelig løs. Jeg kan ikke vinne alle, ler stylisten.
Hør sangen i YouTube-vinduet under
Kreftforeningen: Her kan du bidra til kampen mot kreft