- Jeg ble utrolig forelsket
- Hver gang jeg spiller «Dance With Me» husker jeg hvorfor jeg er en gift og lykkelig mann, sier Kurt Nilsen.
(SIDE2): Idolet, Verdensidolet og Hallelujah-helten er klar med ny plate neste uke. «Push push» beskriver han som en gladere plate enn de forrige, og det er privatlivet som har skylden.
Sang om kona
Sangen «Dance With Me» handler om kona Kristin.
- Jeg ble jo utrolig forelsket. Hver gang jeg synger den sangen vet jeg hvorfor jeg er gift og er en lykkelig mann, sier Kurt Nilsen til Side2.
Kurt og Kristin giftet seg sommeren 2006, og sammen har de en to år gammel sønn. Fra tidligere forhold har Kurt to barn.
Albumet «Push Push» skulle egentlig kommet ut høsten 2006, men på grunn av suksessen med «Hallelujah»-kameratene, alias gitarkameratene, alias guitar buddies, ble platen utsatt.
- Hallelujah-turneen gikk bra, jeg giftet meg - jeg er glad jeg ventet med platen. Jeg måtte vente, ettersom turneen varte så lenge, sier Kurt.
Mørkredd Alejandro
Etter alle konsertene sammen med Espen Lind, Askil Holm og Alejandro Fuentes er det ikke fritt for at det vanker noen gode historier fra turnélivet.
- Det var en gang i Sverige vi bodde på et internatlignende hotell. Vi hadde hørt at det skulle spøke der. Alejandro hadde rom i kjelleren og var dritredd for å gå ned til rommet sitt. Om kvelden kom han inn på rommet mitt, og sa: «det æ så skummelt der nede», flirer Kurt mens han imiterer den unge bandkameratens sørlandsdialekt.
- Det endte med at han hentet bagen sin og sov på sofaen på rommet mitt, humrer han.
Musikalsk sett var Hallelujah-samarbeidet også en opplevelse for Kurt.
- Vi fylte jo Oslo Spektrum tre ganger. Det er vi ganske alene om, sier han.
Pop ispedd gi faen
Mens han turnerte sammen med Holm, Lind og Fuentes skrev han nye sanger. Derfor har han et nytt album klart på nyåret. Da blir det country - men først blir det pop og «Push Push».
- Det er pop, ikke rock. En god popskive med snev av gi faen, sier Kurt.
- Jeg går litt tilbake til 80-årene, med svære trommer. Det er veldig vanlig med slapp tromming i dag, men det går ikke hjem til meg. Jeg vil ha litt panserlyd, sier han.
Kurt har likevel tatt et steg bort fra popkonseptet med vers og refreng, og prøver seg på zeppelinske partier i enkelte av låtene.
- I åpningssporet gjør jeg litt som Led Zeppelin. Der har jeg flere partier i samme låten. Det e viktig å fornye seg selv litt. Jeg må være på hugget. Ellers blir jeg lei meg selv, sier han.
Synger om «Idol»
Åpningssporet, «Reality Kicks In», handler om folks drøm om å bli popstjerner.
- Folk tror at det er så enkelt å komme dit jeg er. Jeg leste et intervju med en wannabe, som var desperat etter å komme dit. Det går et TV-program nå hvor folk tror at hvis de går til topps der så er alt på plass, sier Kurt med adresse til «Idol».
- Det er først når du har vunnet «Idol» du kan begynne å jobbe, sier han, og legger ikke skjul på at han har TV 2s talentjakt å takke for at han har kommet langt.
- Jeg skrev jo sanger før jeg ble med i «Idol», men jeg tror ikke jeg hadde vært der jeg er i dag om det ikke var for «Idol», sier han.
Kurt kommer ikke til å legge ut på noen turné etter «Push Push» er lansert, men venter til neste plate er gitt ut på nyåret.
- Da har jeg masse nye sanger å velge mellom på konsertene. Nå kommer popen, senere kommer countryen. Det blir godt med en ny vri, sier Kurt Nilsen.