Ikke veldig nødvendig
Trommeslageren og perkusjonisten Per Eriksen har gitt ut tre gode og spennende solo CD-er. Nå har han remiksa høydepunkter fra dem. Spørsmålet er om det er nødvendig.
Per Eriksen
Beat Repeat
Curling Legs/Musikkoperatørene
Per Eriksen fra Sandefjord har spilt ei ganske så anonym, men viktig rolle som sidemann i norsk musikkliv i flere tiår. Samtidig har han jobba med sin egen musikk og det har altså ført til «Center of the Beat» fra 1994, «Beats & Pieces» fra 1997 og «Beat Crazy» fra 2000.
Det er ingen tvil om hvor eneren er i Eriksens musikk og når han så har hatt med seg toppfolk i norsk jazz som Nils Petter Molvær, Arve Henriksen, Terje Gewelt, Arne Frang, Odd Riisnæs og Rune Klakegg so borger det for kvalitet hele veien.
All musikken til Eriksen er, som titlene mer enn antyder, svært så beat-basert. Band som Weather Report og ikke minst Joe Zawinul har ganske sikkert vært en viktig inspirasjon for Eriksen og han har laga veldig mye melodiøs og vakker musikk som det har vært hyggelig å tilbringe tid sammen med.
Nå har han altså tatt for seg det han sjøl synes er høydepunkta fra de tre utgivelsene og remiksa det hele. For meg har det blitt litt tunga ut av vinduet. Musikken greier seg mer enn godt nok slik den blei gjort originalt og man skal ha svært god plass i CD-hylla for å fylle på med «Beat Repeat». Når jeg skal hygge meg med Per Eriksens musikk foretrekker jeg altså the real thing og så gleder jeg meg til neste ekte nyskapning.