Ikke død likevel

Popstjernen Robbie Williams ser ut til å ha våknet til liv.

Publisert

Robbie Williams
Reality Killed The Video Star
EMI

Etter noen trøblete år, hvor Robbie har vært på rehab, grodd et imponerende skjegg og vært mest opptatt av å jakte UFOer i USAs ørkener, ser det nå ut til at Storbritannias største popstjerne de siste ti årene har fått livet sitt på stell igjen.

Med den tyrkiske skuespillerinnen Ayda Field har Robbie tydeligvis funnet lykke på hjemmebane, og tre år etter den stort sett ignorerte «Rudebox» gjør Take That-stjernen nå comeback med «Reality Killed The Video Star».

Men ifølge hovedpersonen selv, som synger «don't call it a comeback» på den ellers festlige elektropoplåta «Last Days Of Disco», skal vi altså ikke gjøre dette til noe stor greie. Det er bare et popalbum fra gode, gamle Rob, liksom!

Lighterballaden «Morning Sun» pirrer ikke nevneverdig, men heldigvis er førstesingelen «Bodies» kjapt ute og minner oss på at Williams faktisk har forsøkt å fornye seg litt. Også den (til kommersiell pop å være) sparsomme klinelåta «Blasphemy» er atskillig bedre saker. Faktisk er denne skrevet sammen med Robbies tidligere hovedpartner Guy Chambers, noe som indikerer at stridsøksa de to i mellom er langt på vei begravet.

Den grufulle og sidrumpa «rockelåta» «Do You Mind» kan være så ironisk den bare vil. Skit er det, okke som. Igjen redder Robbie seg inn med en Pet Shop Boys-aktig låt i allerede nevnte «Last Days Of Disco», og så langt må vi absolutt gi herr Williams godkjent.

Andre halvdel av «Reality Killed The Video Star» er dog ikke like sterk som den første, og selv om rutinerte folk som blant andre Mark Ronson og Trevor Horn sørger for at dette er en velprodusert affære fra start til mål, er skiva ingenting å hoppe i taket for.

Men at folk flest vil ta seg en tur på dansegulvet til flere av disse låtene i 2010 er kanskje mer enn nok for en mann som så ut til å være ferdig som popstjerne for bare noen år siden?

Take That-reunion blir det nok ikke med det første, i hvert fall...