IKEA erobrer musikken

I en sofa fra IKEA... skal både Madrugada og Øyafestivalen sitte. For første gang går IKEA inn som hovedsponsor for en musikkfestival i Norge.

Publisert

I alt trekker Øyafestivalen inn rundt 2,5 millioner kroner i rene sponsorkroner i år. Festivalen har fem hovedsponsorer, men det er første gang IKEA trer inn som hovedsponsor for et slikt arrangement.

Ingen av partene ønsker å si akkurat hvor mye avtalen er verdt.

Satser på musikkelskerne
- Den består både av møbelhjelp og et kronebeløp, men hvor mye vi får ut av det er litt tidlig å si siden den er den av vår større kampanje, sier Camilla Lindemann i IKEA til TV 2 Nettavisen.

- Vi ser på dette som en mulighet til å styrke vår posisjon i aldersgruppen 15-40 år, og vi opplever Øya og musikk som en flott måte å gjøre det på, sier informasjonssjef i IKEA Norge, Camilla Lindemann til TV 2 Nettavisen.

Sponsingen av Øyafestivalen vil gå inn som en del av den store kampanjen til IKEA til høsten som starter for fullt 1. september med lanseringen av IKEA-katalogen.

- Det vi håper på er å spre virkemiddelbruken på flere kanaler, sier Lindemann til TV 2 Nettavisen.

- Verdifullt samarbeid
I fjor «prøvekjørte» IKEA samarbeidet med Øyafestivalen ved å levere møblene, i år går de altså tyngre inn.

- Det er gøy å få med IKEA. Vi synes det passer vår profil, sier PR-ansvarlig i Øyafestivalen, Jonas Prangerød.

Markeds og sponsormedarbeider Linnea Svensson sier at samarbeidet med IKEA var svært positivt i fjor, blant annet ble det laget proffe gjesterom for artister og de 1.200 frivillige fikk også sofaer de kunne hvile beina i.