I Shorters verden

Det er 35 år siden saksofonisten Wayne Shorter spilte i Molde sist - nå er han en av de virkelige veteranene.

Publisert

(Side2/Molde): Ett av festivalsjef Jan Ole Otnæs' store ønsker da han tok over som sjef i Molde for fem år siden, var å få Wayne Shorter på programmet så raskt som mulig.

Det tok noen år, men du verden for en opplevelse det blei når den nå 73 år gamle Shorter endelig var tilbake i Molde - en festivalby som endelig lå bada i sol, muligens til ære for Shorters tilbakekomst?

Etter sitt mangeårige samarbeid med Art Blakey og Miles Davis, så satte Shorter jazz- og rockverdenen på hodet nok en gang på begynnelsen av 70-tallet da han stifta det legendariske bandet Weather Report sammen med Joe Zawinul.

Etter at bandet blei oppløst mot slutten av 80-tallet, var det lenge ganske stille rundt Shorter, men fra slutten av 90-tallet har han vært tilbake for fullt med sin nye kvartett.

Trommeslager Brian Blade. bassist John Patitucci og pianisten Danilo Perez fra Panama har vært med hele tida siden, men denne kvelden i Molde føltes det likevel som om de tre opplevde det som den første dagen på jobb med sjefen over alle sjefer. Hvilken nysgjerrighet, hvilken spilleglede!

Den første «låta» varte i ca 40 minutter og bestod av en hel rekke melodier vevd inn i hverandre. Shorter antyda med noen fragmenter på sin tenorsaksofon hva som skulle skje og det var som om han deretter sendte oppgava videre til sine yngre adepter:

Hva vil dere gjøre med dette utganspunktet? De tre tok uten unntak utfordringene som blei skissert for dem, og sjøl om Patitucci måtte spille på en lånt bass, så fikk Shorter alle svarene han kunne ønske seg. Her var det ustoppelig musikk det skjedde mye i og smilene på scena fortalte det meste om hva de fire syntes om resultatet.

Wayne Shorter jobber nå mye med symfonisk musikk og det kan høres i det han foretar seg. Han legger opp til en intrikat musikalsk vev og han har med seg de rette medmusikantene til å fylle den ut - her er det ikke tradisjonelle solier og komp, alt glir over i hverandre på et uhyre organisk vis.

Etter en time plukka han endelig opp sopransaksofonen sin også og vakrere sound i et instrument på jord, vet ikke jeg om. Helt siden jeg hørte plata «Native Dancer» med bl.a. den brasilianske vokalisten Milton Nascimento i 1975 har den sounden hatt den posisjonen hos meg og opplevelsen i Molde blei nok en bekreftelse.

Mot slutten formelig kokte det på scena og Brian Blade spilte skarptromma i senk. Wayne Shorter og hans kvartett hadde gjort nok en minneverdig konsert i Molde - 35 år etter den forrige seansen. Måtte det ikke bli like lenge til neste gang!