Hvilken start!
Med åpningskonserten under Moldejazz fortalte Jason Moran oss at det er ei verdensstjerne som er årets Artist in Residence.

(SIDE2)MOLDE: Med "verket" og ideen "In My Mind" innleda en av jazzverdenens aller mest spennende og mest interessante pianister sin maraton med seks konserter på like mange dager under den 53. utgava av Moldejazz. For et par timer blei en fullsatt Bjørnsonsal tatt med inn i Morans verden og hans tolkning av hans største inspirasjonskilde, Thelonious Sphere Monk (1917-82). Det blei på alle vis så personlig, så sterkt og så fascinerende at alle glemte regnet som pøste ned på utsida.
Som 13-åring fikk Moran, som allerede hadde begynt å spille piano, oppleve Monks "`Round Midnight" for første gang hjemme hos sine svært musikkinteresserte foreldre. Det skulle komme til å forandre livet hans og Monk blei fra den dagen av en inspirasjonskilde og retningsgiver. Med "In My Mind" viser Moran oss hvem den unike Monk var og hva hans musikk var og ikke minst er.
"In My Mind" var en totalopplevelse med fantastisk musikk satt sammen med en glitrende videoproduksjon nennsomt satt i scene av videograd David Demedolf. Der fikk vi være på familien Monks historie fra 1835 gjennom plantasjer og slaveri og vi fikk høre geniet Monk snakke på sitt høyst spesielle vis. Det han snakka om var musikken som blei spilt på den legendariske Town Hall-konserten i New York i 1959 med en kjernetrio og stort orkester - en sjeldenhet i Monks karriere.

Med bassist Tarus Mateen og trommeslager Nasheet Waits, som begge har vært med i Morans trio Bandwagon siden 2000, og ei håndplukka norsk blåserekke, blei dette en magisk seanse som fortalte oss like mye om Monk som Moran. Moran hadde valgt å strippe ned bandet noe i forhold til originalbesetninga - horn og en av tre saksofoner var ikke inkludert. Moran hadde foreslått for festivalledelsen at han skulle ta med seg engelske musikere han hadde benytta tidligere, men Moldesjef Jan Ole Otnæs ville at Moran skulle bruke norske musikanter og da han etter en dags øvelse twitret at han hadde blitt servert verdensklasse, så var den saken i boks. Det Daniel Herskedal (tuba), Kristoffer Kompen (trombone), Kåre Nymark jr. (trompet) og brødrene Atle og Frode Nymo på henholdsvis tenor- og altsaksofon viste både Moran og oss, var nok en bekreftelse på at valget var korrekt og at alle fem er musikanter i verdensklasse. I løpet av to dager med øvelser hadde de kommet så inn under huden på Monk og Moran at det hele framstod som intet mindre enn magisk.

Med kjente Monk-låter som "Little Rootie Tootie" og "Crepuscule with Nellie", der vi også fikk høre fra Town Hall-konserten i en elegant seanse der Moran tok over for Monk, og der vi også fikk oppleve musikerne sette seg ned på scena for å se og høre på Monk på video - "The greatest pianoplayer in the world", som han sjøl sa! - og der åpningsfesten blei avslutta med at Moran leda bandet gjennom salen og ut i inngangspartiet der de tok i mot publikum og takka for reisefølget, blei dette akkurat den åpninga på festivalen som det var mulig å håpe på. Magisk, historisk og stort!