Hør, han synger

At Pete Doherty har tid til å gi ut musikk innimellom alle skandalene er en aldri så liten sensasjon.

Publisert

Babyshambles

The Blinding EP

EMI

Det er enkelt å glemme at Pete Doherty egentlig er artist på grunn av alle skriveriene om ham. For det meste dreier det seg om hans narkotika-misbruk og hans av og på-forhold til Kate Moss.

Men det er altså musiker han er. Debutalbumet «Down In Albion» fikk gode kritikker da det kom i 2005. Etter det ga de ut en samling med favorittlåter og nå er Babyshambles klar med EP-en «The Blinding».

Pete er en relativt dyktig låtskriver. Han har levd et hardt liv og har nok av ting å skrive om og ta av. Musikken er skranglete og bandet lefler med sjangere som reggae, ska og punk.

Doherty synger med sin sløve, herjede stemme. På sitt aller verste kan han høres ut som Kristian Valens Geir-figur, på sitt beste Arctic Monkeys' Alex Turner.

Dette er en helt grei EP, verken mer eller mindre. Det er jo artig å høre hva Doherty driver med på jobben også. Tittelsporet «The Blinding» er platens høydepunkt, med «I Wish» som en god nummer to.