Her kommer Cortina!
Oslo/Haugesundbandet Cortina kjører inn debutalbumet sitt med klasse.
Cortina
Been A Long Time
Majorstudio/Musikkoperatørene
Ford Cortina. For oss som vokste opp på 70/80-tallet et kjent og kjært barndomsminne. En bil som både var liten og søt, men som også var litt tøff.
Og ikke minst: En bil som det visstnok var så lett å stjele at man kunne låse den opp og starte den med en ispinne.
At kvartetten som utgjør Cortina heller ikke er ukjent med stjeling, får så være. De stjeler, som man sier, med stil. De befinner seg ganske trygt innenfor en americana-tradisjon, men med en udiskutabel melodiøs poptwist i bunnen - ergo blir tyverier på høylys dag i vår tid nærmest en umulighet.
Artister som Jayhawks, Grand Drive og Ryan Adams er selvskrevne i referansebunken, men man kommer ikke utenom at det virker som vokalist Paul Hansen har lyttet en del til Coldplays Chris Martin når han har spisset sitt vokale uttrykk.
Her avveksles følsomme melankolske ballader kledd i vever strykerdrakt av glade poplåter med munnspill og steelgitar, men det beste er at så godt som samtlige elleve låter har et eller annet ekstra ved seg, med det resultat at man spiller hele albumet gang etter gang, i stedet for å bedrive klassisk låthopping. Orginalt er det knapt nok, men det trenger det heller ikke alltid å være for at man skal kunne nyte noe.
Om albumtittelen «Been A Long Time» refererer til at det har gått sju år fra bandet ble dannet til debuten så dagens lys, kan man bare spekulere i. Men mye tyder på at det var lurt å ta tiden til hjelp, når resultatet er en såpass formfullendt debut som denne.