Hardcore porno eller utenomjordisk babbel?

Tools «Ænima» er ukens klassiker.

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)
Publisert

(SIDE2): I vår serie «Ukas klassiker» gir vi deg hver uke en grundig presentasjon av utvalgte historisk viktige skiver.

Kun det beste av det beste får innpass, og vi garanterer deg en stor lytteropplevelse dersom du følger våre tips i denne spalten

Tool
Ænima
Zoo Entertainment
(1996)

- Finger deep within the borderline. Show me that you love me and that we belong together (...) This may hurt a little, but its something you'll get used to.

Da «Stinkfist» ble sluppet som singel høsten 1996, nektet flere radio- og TV-stasjoner å bruke tittelen, og ville heller ikke spille hele låta.

Den ble regnet for å være krenkende og inneha referanser til grov porno, og ifølge ryktene skal vokalist Maynard James Keenan selv ha sagt at nettopp en homofil hardcore pornofilm var inspirasjonen.

Må tenke sjæl
Men så er det da også kjent at mye av det Maynard og resten av gutta i Tool sier, kan tas med en bøtte salt.

På den påfølgende verdensturneen etter utgivelsen av «Ænima», bandets andre fullengder, la de for eksempel selv ut meldinger på nettet om at tre av bandmedlemmene var alvorlig skadd etter en trafikkulykke. Kanskje ikke tidenes beste aprilspøk...

For syns skyld, her er en annen bit av teksten i «Stinkfist»: - Somethings has to change. Boredom's not a burden anyone should bear. (...) Nothing seems to satisfy. I said i don't want it, I just need it.

En setningen som nok passer bedre inn i Tools mantra om at lytterne skal bruke hodet selv, og ikke ta alt slik det serveres dem.

Inspirasjon
For Ænima er ikke lett å forstå, og fremdeles kriges de lærde (les: fansen) om hva tekstene betyr. Er temaene hardcore porno eller den rene kjærligheten. Kanskje utenomjordiske eller Maynards personlige opplevelser (hans sies å være både vanskelig og rar). I midten står de mer nøytrale, kjedelige uttalelser om at «musikk er musikk, den kan tolkes som man selv vil».

Dommedag, renselse og angrep mot likegyldighet står i hvert fall sentralt i tekstene, - tolke det som man vil - mens musikken ruller i evigheter - (plata varer i nesten 80 minutter) - ut i prog'ens deilige, tunge, til dels dystre, gitarer og trommer.

”You’ve claimed all this time that you would die for me. Why then are you so surprised when you hear your own eulogy?

Tool selv aldri har gjort stort for å utdype hva tekstene måtte bety, snarere tvert imot.

- Jeg håper bare at våre fans er folk som er inspirert av musikk, og som bruker vår musikk som bakgrunn eller inspirasjon for hva enn det er de gjør, har Maynard uttalt.

Banebrytende prog'ere
Tool har fått et respektabelt fotfeste, og står for mange på toppen av metallsjangeren de representerer – kan hende fordi de nærmest utgjør sin egen sjanger, og de som kjører samme greia er band som stort sett har kommet senere og er inspirert av Maynard og hans kumpaner.

Men uansett. Med «Ænima» gjorde Tool progressiv metall til allemannseie. Som en av motvektene til grønsjen, som hadde herjet USAs vestkyst og resten av verden siden Pearl Jam og Nirvana, entret Tool for alvor arenaen med utgivelsen.

I tillegg til «Stinkfist», endte også «H», «Ænima» og «Forty Six & 2» på respektable plasser på singellista, mens selve albumet endte helt oppe på en 2. plass på Billboard 200 samme år plata kom ut.

Plata ble produsert i California av David Bottrill og utgitt i september -96. I 1998 vant bandet en Grammy for beste metallåt med «Ænima», i konkurranse med band som Korn og Pantera.

I tillegg var plata nominert til Grammy for beste albumcover. Tool har fortsatt å bruke spesielle covere i senere plateutgivelser, noe om bygger opp under bandets imaget som vanskelig å plassere.

Hånd i hånd med komedien
På «Ænima» refereres det til flere kjente figurer, blant annet scientologikirkens grunnlegger L. Ron Hubbard og den avdøde komikeren Bill Hicks, mannen med ungpikene, geita, rusmisbruket og kreften.

Sistnevntes innflytelse på bandet vises blant annet ved at plata er dedikert til komikeren og vennen, at deler av standup showet hans er samplet i begynnelsen av låta «Third eye», og ved at Hicks’ sketsj «Arizona Bay», der han - som Tool - gjør narr av Los Angeles glatte fasade, men råtne innhold, - brukes i refrenget i tittellåta:

”The only way to fix it is to flush it all away. Any fuckin' day, any fuckin' time, any fuckin' day. Learn to swim, I' ll see you down in Arizona Bay.

Denne saken ble første gang publisert 26/02 2009.

Les også