Glad han ikke vant Idol

Jonas Thomassen (18) tror han hadde slitt med å gi ut en Idol-plate.

Publisert

(Side2): I fjor vår kjempet Thomassen om å vinne Norges gjeveste sangkonkurranse.

For enkel pop
Østfoldingen måtte imidlertid se seg slått av trønderen Aleksander Denstad With. Det er han glad for i dag.

- Jeg tror faktisk Alexander passet bedre til å vinne enn meg. Sjangeren han står for kan godt linkes litt til Idol-type musikk, og passet veldig godt til de typene låtskrivere som plateselskapet Sony BMG bruker. I tillegg hadde han jo en del materiale fra før. Men jeg hadde nok slitt litt mer med å finne en stil og sjanger. De som ser på Idol liker ofte veldig enkel pop. Hvis salg var et mål burde jeg jo laga et album som Idol-fans liker. Denne plata her hadde Sony BMG aldri gått med på å gi ut, sier den i disse dager plateaktuelle Thomassen til Side2.

Stjernestudio
Da han var ferdig med Idol-turneen i fjor sommer dro han til Liverpool sammen med manageren.

Der traff han Tord Øverland Knudsen, bassist i den norske postrock-trioen Wombats, som blant annet er omtalt i et av verdens mest toneangivende musikkmagasiner, New Musical Express.

Øverland Knudsen var akkurat ferdig med tre år på Liverpool Institute For Performing Arts, bedre kjent som Paul McCartney-skolen.

- Vi begynte å skrive låter sammen og etter hvert hadde vi en del gode sanger. Så fikk vi, gjennom noen turer på byen og litt bekjentskaper, booket oss veldig billig inn i Parr Street Studios, Coldplays faste studio, og The Motor Museum Studios hvor Arctic Monkey og Oasis har spilt inn album. Der spilte vi inn plata i fjor høst.

Stolt
Nå, snart et år siden Idol-finalen, ligger debuten «Bold Street» klar i butikkhyllene. Det hadde vært andre boller om han hadde vunnet.

- De som får kontrakt med en gang etter Idol med Sony BMG må rett i studio og skrive så fort de kan. Men vi gadd ikke å stresse. Vi hadde ingen fast plan om at vi skulle gi ut album. Det var mer sånn at hvis vi endte med å finne noe som vi var veldig fornøyd med så skulle vi gi det ut.

- Og det var en fordel, synes du?

- Hvis drømmen hadde vært å gi ut album for en hver pris burde vi nok gjort det litt annerledes. Vi fikk jo noen tilbud fra små plateselskaper helt i starten som kanskje ikke var så interessante. Man kunne selvsagt bare takket ja til det og kjappa oss i studio og gitt ut en plate, men jeg hadde nok ikke blitt så fornøyd da. Uten et stort selskap i ryggen kan man ikke forvente å selge så mye. Vi gir dette ut litt på gøy fordi jeg er veldig fornøyd selv og ganske stolt av det.

- Hvordan tror du det blir mottatt da?

- Noen kommer selvfølgelig til å trekke paralleller til tidligere Idol-toere. Men det kan ikke sammenlignes egentlig. Dette er gjort på en annen måte. Tidligere Idol-toere har fått major-kontrakt.

Utdannelse
Som så mange andre drømmer Jonas om å leve av musikk. Men først må han ta utdannelse.

- Etter sommeren skal jeg og kjæresten min (Oda Evjen Grøtum fra Idol) til Bali og studere et semester der. Deretter tenker jeg å studere et eller annet innen media. Journalistikk, PR, litt sånne ting. For det er ganske vanskelig å leve av en musikkarriere, så utdannelsen må satses på etter sommeren. Men akkurat nå er det fullt kjør med plata.

«Bold Street» er i salg fra mandag 23. april.