Gest feirer med soloplate
Rapperen Gest la rusproblemene bak seg for ett år siden, og feirer seieren med ny plate.
(SIDE2:) Den munnrappe bergenseren var med i hiphopfenomenet Spetakkel, som gjorde stor suksess med bergensk rapping for noen år siden. Men etter fem år med suksess og 20.000 solgte plater, kom nedturen for Gunnar Greve Pettersen, alias Gest.
Kokain og hasj
Derfor er det en ekstra revansj å kunne solodebutere med platen «I Grevens tid».
- Ja, platen er på en måte en revansj. Den er skrevet litt sånn etter problemene. I tekstene reflekterer jeg mye rundt valgene jeg har gjort, og de siste to årene har jeg brukt til å tenke på de foregående fem årene. Fra 2000 til 2005 opplevde jeg mye, men rakk aldri å sette meg ned og tenke over det, sier Gest åpenhjertig til Side2.
Han legger ikke skjul på at han fikk problemer med depresjoner, etter at misbruk av kokain og hasj ballet på seg i tiden med Spetakkel.
- Jeg ble, som mange andre i denne bransjen, utsatt for fristelser, og sa ja til for mye. Det skjedde i en periode der jeg ikke hadde helt bakkekontakt. Det var masse som skjedde, og jeg tok ikke ting helt innover meg. Så ballet det bare på seg, sier han.
Musikken stoppet - festen fortsatte
Spetakkel la inn årene i 2005. Men etter at oppstyret rundt musikken var ferdig, fortsatte alt det andre.
- I tiden etter Spetakkel stoppet gjerne mye av oppmerksomheten, mediekjøret og galeien. Det ble litt antiklimaks, men festingen sluttet ikke, sier han.
Etter en stund forsvant moroa fra jetsettlivet, og Gest gjorde et oppgjør med seg selv.
- Jeg kom til et punkt der jeg ikke gadd å være med på det lenger. Det er en destruktiv greie, som dreper kreativiteten, sier han.
- Det er ikke noe hemmelighet at kokain kan generere depresjoner. Hvis man i tillegg har en downperiode i livet, er det helt tydelig at det ikke blir bedre av å få kjemikalier i seg, sier han med et skjevt smil.
- I dag er det greit å ha tatt et oppgjør med det. Jeg savner det ikke, kanskje fordi jeg klarte å stoppe det før det styrte meg. Men jeg har ikke noe positivt å si om det, sier Gest.
Misfornøyd med tekstene
Han sitter på uteserveringen på Bocca Bar i Bergen. Vårens siste muntlige eksamen er overstått, platen er ute og anmeldelsene til nå har vært gode. Ikke rart han er fornøyd, selv om platen opprinnelig skulle være ute i fjor høst.
Les Side2s anmeldelse: På høy tid, Gest
- Jeg droppet åtte låter av det vi hadde, og begynte å lage nye. Da er det naturlig å ta et halvår til med arbeidet, sier han tørt.
Utsettelsen kom fordi han var misfornøyd med tekstene.
- Jeg hadde ikke sagt alt jeg ville si. Jeg ville ha mer substans og gå mer i dybden. Jakten på den gode låtformelen er viktig, sier Gest.
Tekstene på «I grevens tid» vitner også om en mann som har reflektert mye den siste tiden. At Gest har gått runder i livet hører vi på sanger som «Strekker strikken»:
«Eg driter i ka label du e signet til
stikk på dassen du og sveiv innpå en liner til
eg vil ikke være en av dem som mistet hodet som artist
eg har flere svin på skogen enn det Obelix har spist.
Eg e mett no, har skylt mine varer i dass, men er fortsatt bitte lite grann for glad i et glass».
I «Forsvinne» forteller Gest om at prisen for musikkarrieren kan være høy, men at han tross alt ikke gir opp.
- Før tenkte jeg mye på at jeg ikke hadde så mye som de som hadde hus og familie. Men i dag kan jeg verdsette og se tilbake på alt det fantastiske jeg har vært med på, sier Gest, og legger ikke skjul på at andre kanskje drømmer om å oppnå det samme som han har oppnådd.
- Det er nettopp det - gresset er så for jævlig mye grønnere på den andre siden. Uansett hvor du befinner deg. Jeg, og mange andre, har brukt masse tid på å prøve å vise at man er noe, istedenfor å prøve å bli noe. Folk burde bruke en tidel av den tiden de bruker på å vise at de er noe, på å utrette noe, sier han.
Her er to av videoene til Gest: