Frie og vakre utflukter
Våre to giganter Arild Andersen og Paolo Vinaccia har i flere år samarbeida med den sveitsiske multikunstneren Carlo Anton Crameri. Det har det nok en gang blitt vakker musikk av.
Arild Andersen – Carlo Anton Crameri – Paolo Vinaccia
Epon
Golton/MusikkLosen
På utgivelsene Line-Square og Andorra har også trommeslageren Marc Halbheer vært med og på fjorårets Escabur var kollektivet en kvintett med cellisten Martin Tillmann som ekstra krydder. Epon er altså den første reine trioutgivelsen.
Carlo Anton Crameri er en kunstner med en rekke kvaliteter. I tillegg til å spille både spansk klassisk gitar og elektrisk gitar så synger/resiterer han også her. Dessuten er han både billedkunstner og filosof. For å utforske åpne og luftige landskap er det vanskelig å finne bedre reisefølge enn Andersen og Vinaccia.
Musikken, som er spilt inn i Rainbow Studio i Oslo hos Jan Erik Kongshaug, har karakter som løse ideer mer enn tradisjonelle komposisjoner. På et vis kan dette karakteriseres som frijazz, men det er likevel mer melodisk og strukturert enn det vi forbinder med frijazz til vanlig.
Noe som likner mistenkelig på Lill Lindfors-klassikeren Du är den ende – spilt av Crameri – avslutter dette samarbeidet mellom de tre. Før det har vi blitt servert fem låter der våre gutter viser hvilke enorme lyttere og fargeleggere de er. Bidragene til Andersen og Vinaccia er sjølsagt helt avgjørende for at Epon har blitt ei vakker og uforutsigbar reise og Crameri har også latt seg inspirere til å ta oss med til hittil ukjente steder.
Epon er ei reise til ukjent, men samtidig vakkert landskap. Mye av æren tilfaller herrene Andersen, Kongshaug og Vinaccia – ikke helt overraskende.